Brev
Kan ikke mere
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.
Af pige på snart 11 år.
Kære BørneTelefonen.
Jeg har det dårligt der hjemme, da min mor og min mors kæreste heletiden skændes….
Nogle gange er de kærester andre gange er de ikke. Det skal lige siges at politiet også har været indblandet i det.
For et par dage siden skulle min mor til noget voksen fødselsdag og da det var i den anden ende af landet skulle hun overnatte hos en veninde som bor der.
Så jeg var alene hjemme fra klokken 3 af til halv seks inden min mors kæreste kom hjem. Da det var lørdag sov jeg ikke før halv elleve.
Så kunne jeg høre at han ringede til min mor (han er englænder, så jeg er pænt god til at forstå engelsk) og jeg kunne hære at han var sur og råbte. Jeg tænkte bare ligemeget da jeg er vant til det.
Så kunne jeg høre lidt efter at han væsede agtigt, og at han smadrede noget glas eller noget hårdt. Jeg kunne også høre han smed med nogle ting.
Da jeg så kunne høre at han var på vej ned af trappen, gik jeg i panik og løb ud af havedøren og ned til bog af vore naboer der er venner med os, det var mørkt så kg blev lidt bange.
Da jeg så bankede på hørte de ikke noget så jeg ringede på og de lukkede op. Jeg gik ind og fortalte hvad der var sket….og sov dernede.
Jeg er bare rigtig bange og ked af det, da min mor siger at jeg ikke skal snakke med nogen af mine venner om det eller familie. Jeg har dog “brudt” det og sagt det til to af min bedste veninder.
Jeg vil gerne sige det til min klasselærer, da vi er meget “tætte” men jeg tøre ikke at gøre det selv.
Håber i kan svarer hurtigst muligt.
Hilsen pigen der ikke ved hvad hun skal gøre.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige.
Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver herind, for det er aldrig rart, når voksne skændes og er sure. Det lyder slet ikke rart, at din mors kæreste smadrer ting og hvæser af din mor i telefonen, og jeg kan sagtens forså at du bliver utryg i den situation du beskriver. Derfor er det også rigtig godt, at du søger hjælp, for ingen børn skal have det sådan, at de er utrygge og bange derhjemme.
Jeg kan forstå din mor siger til dig, du ikke må snakke med nogle om de ting du oplever derhjemme. Derfor får jeg en fornemmelse af, at det måske ville være bedst for dig, at søge noget hjælp uden for hjemmet. Det har du allerede vist i dit brev, at du kan finde ud af, og det er et rigtig godt. Det er et rigtig stort skridt du har taget ved også at skrive herind til BørneTelefonen, og jeg vil selvfølgelig forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Det er så fint du har talt med nogle af dine veninder, om hvordan det er hjemme hos dig og om hvordan du har det. Det er rigtig godt, at du har delt det med nogen. Det er nogle store ting du tumler med derhjemme, og det skal du bestemt ikke gå med alene – heller ikke selvom din mor siger det. Derudover undrer jeg mig over, når jeg læser dit brev, om dine naboer, som du sov ved den nat, mon ved noget om situationen derhjemme? Hvis de gør, kunne du måske tale med dem om den utryghed du oplever/oplevede den aften/nat med din mors kæreste? Måske de faktisk er en smule bekymrede for dig?
Det er helt normalt at man kan føle sig lidt forvirret og usikker på, hvad der mon er det rigtig at gøre. Dog vil jeg sige, at dit forslag om at tale med din klasselærer, som du er tæt med, lyder som en rigtig god idé! Det er helt forståeligt at du føler dig usikker, ved tanken om, at gøre det alene. I den forbindelse tænker jeg, om en af dine to veninder, som kender til din situation, kunne have lyst til at gå med dig og støtte dig? Det er nemlig altid rart at have en man er tryg ved, ved sin side. I den forbindelse kan du og din veninde eller veninder måske også tale lidt om, hvordan du mon kan få det sagt til din lærer, så du kan få noget hjælp?
Jeg kan læse, at politiet har været indblandet, og selvom du ikke uddyber så meget omkring det, så får jeg lyst til at fortælle dig lidt om dine rettigheder, så du kender dem. Dine forældre skal sørge for, at du har det godt og er tryg derhjemme. Hvis dine forældre har svært ved det lige nu, så har du og din familie ret til at få hjælp. Det kan din klasselærer hjælpe dig med at få, hvis altså det er nødvendigt. Det er nemlig sådan, at hvis din klasselærer får en fornemmelse af, at du ikke har det godt derhjemme, så skal han eller hun hjælpe dig.
Du har allerede taget det første skridt ved at skrive herind til BørneTelefonen. Du har vist at du kan sætte ord på din situation, og den evne kan du bruge, hvis eller når du skal tale med en voksen om det. Hvis du synes det er svært, at finde ud af, hvordan du kan få det sagt til din klasselærer eller en anden voksen, så kan du måske vise ham/hende det brev du har skrevet til os. Brevet er nemlig rigtig fint skrevet, og det kan måske hjælpe den voksne til, at få en ret god idé om, hvad du tumler med.
Du er også altid velkommen til at skrive ind igen, eller ringe, chatte eller sms’e til BrøeneTelefonen på 116111, hvis du føler du har brug for at tale eller skrive med en rådgiver igen.
Knus og kærlige hilsner fra BørneTelefonen.