Brev
Kan ikke klare mere..
Hej… Er en pige på 14 år med kæreste på 15.
Nu har i allerede gættet det. Hun er en lille pige som er blevet gravid fordi hendes kæreste tog hendes møgdom uden beskyttelse og nu er hun ved at skide i bukserne over det… Nej historien er helt anderledes..
Har haft sex med et par andre inden ham. Og nu har jeg været sammen med min kæreste i snart 2 måneder og vi har haft sex mange gange på den tid uden beskyttelse…
Men her for en uge siden nåde han altså bare ikke og trække sig ud… Og jeg tænkte der ikke skete noget ved det men nu har jeg altså ikke fået min mens og har en mørk streg fra navlen og ned (Har jeg altid haft men den er mørkere nu)
Jeg skal tisse oftere end normalt. og har kun en lille bitte smule kvalme men ikke noget jeg bider fast i for har jeg altid begrund af spiseforstyrelse …
Men problemet er jeg ikke tør sige det til min mor… For jeg er så bange for hun får min kæreste i ungdomsfængsel !!! Og hvis han kommer der ind om han så bliver sur på mig og slår op.. Og hvad så med mig?
Har ikke taget testen for at være sikker endnu og hvad nu hvis jeg er? Vil jo bare gerne have en abort! Nu tak? Hvad skal jeg gøre!?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Sikke et dilemma du beskriver for mig. Jeg kan godt forstå at du er i vildrede. Du nævner at du ikke tør fortælle din mor om din frygt for en graviditet, da du er bange for at hun vil melde din kæreste til politiet. Men har du mest lyst til at tale med hende, så synes jeg, at du skal sige det til hende eller skrive det til hende. Du kan skrive eller sige, at du er bange for at hun melder din kæreste og du har brug for at hun hjælper dig i stedet for at melde ham. Det kan også være en anden voksen? F.eks. en venindes mor, din lærer, en fra klubben eller en skolesundhedsplejerske?
Det er vigtigt, at du tænker på dig selv. Så for mig at se skal du hurtigst muligt fine ud af om du er gravid og tale med en der kan guide dig til hvad der er bedst for dig.
Du nævner at I aldrig har brugt beskyttelse. For mig at se, er det vigtigt at I bruge prævention og ikke kun at han trækker sig - Det er ikke en sikker metode. Dels fordi du som pige kan blive gravid men også fordi, som du selv skriver, at I kan have forskellige partnere I har haft sex med og dermed er der en risiko for at få en kønssygdom. Der er mange forskellige muligheder for prævention, noget skal man tale med sin læge om fx p-piller, men man kan købe kondommer i den rigtige størrelser i supermarkeder, på apoteket, tankstationer og på nettet. Jeg håber at du og din kæreste vil bruge prævention fremover.
Jeg synes det er stærkt, at du har skrevet herind og jeg håber du har fået mod på at får hjælp fra en voksen, så du ikke skal stå alene med alle disse bange tanker.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen