Kan ikke holde det ud mere!!!!

Hej BB.

Jeg har en far og mor som der ikke er skilt…Men jeg har det skidt og de skændes hver dag i weekenden men ikke i hverdagen.. Det går formodentlig over efter et par timer men det plejer ikke at være sådan vi plejer altid at hygge os sammen.

Min mor er blevet opereret i sit knæ så hun kan ikke gå hun går med krykker og sidder i kørestol. Min far ryger lidt og nogle gange mår de er uvenner så går min far ud i vores værksted.

Min mor bliver indefrosset med mig og far

for to dage siden fredag, kørte min far væk og han var væk et par timer

min mor hun trøstede mig og så kom han hjem igen.

De blev gode venner igen men jeg er bare virkelig træt af det. Jeg skriver netop lige nu fordi de skændes igen. Det er nok fordi mor hun sidder indkørestol.

Jeg er så bange for de skal skilles.

Hjælp mig!!?

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år!

Tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, om dine forældre skal skilles, når de skændes mere end de plejer i øjeblikket.

Det kan være rigtig hårdt for børn at høre på, at deres forældre skændes. Både fordi man ikke ved, hvorfor de skændes, eller om det betyder, at de skal skilles. Det kan gøre børn rigtig bekymrede og bange. Det tror jeg, at der er mange børn, der kan genkende.

Heldigvis betyder forældres skænderier ikke altid, at de skal skilles, men det kan godt gøre det. Nogle gange er der ting, som forældre ikke er enige om, eller som de synes er svært. Det lyder fx som om, at din mors knæoperation har været rigtig svær for jer alle sammen, da hun har svært ved at gå og komme ud. Det kan sagtens være grunden til, at dine forældre skændes mere end de ellers har gjort. Det er bare ikke rart for nogen.

Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det, da din far kørte. Måske kører han eller går ud i værkstedet, fordi han ikke synes det er rart at skændes, og gerne vil væk fra det - en slags pause. Det kan være en rigtig god idé, hvis man er oppe at skændes med nogen, at man går lidt væk fra hinanden og er lidt alene. Det kan få dem begge til at falde lidt til ro, og gøre det nemmere at snakke sammen senere, når man ikke længere er så vred. Du har måske selv oplevet det med nogle af dine venner eller veninder? Og heldigvis blev dine forældre også gode venner igen.

Jeg synes, at det bedste du kan gøre er, at snakke med dine forældre om, at du bliver rigtig bange for, at de skal skilles, når de skændes. Måske har de slet ikke tænkt over, at du bliver så ked af det?

Hvis du synes det er svært at sige til dem, kan du jo vise dem det brev, du har skrevet til brevkassen og mit svar til dig. I brevet beskriver du din bekymring på en rigtig god måde. Det kan også være, at du synes det er nemmere, hvis du starter med at snakke med en af dem, fx din mor, om det?

En anden mulighed kan være, at få en voksen som du er tryg ved, fx en moster eller en af dine bedsteforældre, til at hjælpe dig med, at snakke med dine forældre om, hvordan deres skænderier påvirker dig og gør dig bange.

Du er selvfølgelig også altid meget velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge ind på chatten på www.bornetelefonen.dk hvis du er ked af det, eller bare har brug for at snakke med en sød rådgiver.

Mange knus og kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.