Brev
Kan ik vælge
Er bb
jeg er lige blivet 14 år og har svært ved at vælge hvem jeg skal bo hos.
Min far og mor er skilt og det har de været lige siden jeg blev født. Jeg bor hos min mor og har altid gjordt nu er det slut med det
jeg vil næmelig bo hos min far fordi min mor er sindsyg hun vil begå selvmord og skælder mig hele tiden ud.
JEG ER FERDIG MED HEND.
Men min mor siger at vis jeg flytter hjem hos min far så bliver jeg der og får hende ALDRIG at se igen.
HUN MENER DET!
Jeg VIL hjem til min far at bo det er bare svært at sige forvel til hende og jeg er bange for hun vil skade sig selv
HELP!!!!!
PS: min mor er meget fattig, jeg meget ked af det og så cutter jeg.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at det er en rigtig svær situation at stå i. Og hvis du skal flytte, skal der helt klart være nogen, der hjælper dig med det, så du kan bevare en god kontakt til din mor.
Har du mon talt med din far om det? Altså både om at flytte, og om at du synes, at det er rigtig svært hjemme hos din mor lige nu?
Jeg er helt sikker på, at din mor ikke mener, at du aldrig kommer til at se hende igen. Også selvom hun lyder meget hård og bestemt, når hun siger det.
Jeg tror, at din mor er rigtig bange for at miste dig. Og da det lyder som om, I har en svær periode sammen lige nu, så kommer hun til at udtrykke sig på en alt for voldsom måde.
Jeg tror, at det, hun faktisk prøver på at sige, er, at du betyder alt for hende, og at hun vil savne dig, hvis du flytter hjem til din far.
Det kan være svært at sige tingene på den rigtige måde, hvis man har det skidt, og hvis man er frustreret over, at relationen til ens datter er svær.
Du er jo teenager, så der er ikke noget underligt i, at du er godt og grundig træt af din mor. Sådan har mange teenagepiger det med deres mødre i perioder. Det lyder dog som om, at I har så store problemer, at du slet ikke trives hos din mor. Derfor kan jeg godt forstå, at du gerne vil bo hos din far. Og selvom din mor nok bliver ked af, at du flytter, så er det vigtigste altså, at du kommer til at bo et sted, hvor du trives.
Du fortæller, at du cutter. Og at du er bange for, at din mor gør skade på sig selv. Din mor truer også med selvmord. Det fortæller mig, at det kunne være godt for jer som familie at få noget hjælp til at få styr på tingene.
Jeg vil derfor foreslå, at du hurtigst muligt får talt med en voksen, du er tryg ved. Fx en af dine lærere? Eller en af dine venners mor eller far. Den voksne vil nemlig kunne hjælpe dig med at få talt med kommunen. Og så vil din kommune kunne tilbyde du og din mor noget hjælp.
Vi vil også meget gerne hjælpe dig her på BørneTelefonen. Du kan ringe til os på 116111og tale med os om, hvad du præcis kan gøre, og hvordan du skal få taget hul på det. Vi kan hjælpe dig med at tale med kommunen. Vi har nemlig en bisidderordning. Det betyder, at du vil kunne få hjælp af en voksen herfra, som har godt styr på lovgivningen og børns rettigheder. Den voksne vil mødes med dig og tage med til møder på kommunen eller i statsforvaltningen. På den måde kan den voksne sørge for, at der bliver lyttet til, hvor du gerne vil bo. Men også hjælpe dig og din mor med at få noget hjælp, så I kan få det bedre sammen - uanset om du bor hos hende eller hos din far.
Derudover vil jeg råde dig til at læse mere om selvskade på hjemmesiden: http://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/
Selvskade skyldes ofte, at man forsøger at erstatte en indre smerte med en fysisk smerte. Men som du nok ved, så kan den psykiske smerte kun dulmes kort – ikke forsvinde. Derfor er det at cutte ikke en god måde at løse sine problemer på. Du fortjener derfor at få hjælp til både at stoppe med at cutte og til at få løst de problemer, der gør, at du cutter.
Jeg håber det allerbedste for dig!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen