Kan i hjælpe mig med et her

jeg er en dreng som “stille og søde, og det har jeg altid været, siden jeg barm.., jeg snakker godt med de mennesker jeg kender og er tryg ved (venner og familie)..

men problemet er at jeg ikke rigtig kan snakke med fremmede eller dem som jeg “bare kender” fra fx skole, arbejde osv..

det generer mig ikke sådan personligt. men jeg føler nogle gange er et problem, fordi folk tror at jeg er snobbet og uinteresseret fordi jeg ikke bare går hen og snakker til folk..

i virkeligheden er jeg slet ikke snobbet, men nogle gange ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal sige :/

hmm hvordan bliver man sådan en person der bare snakker og er mere åben overfor “fremmede” sådan i det hele taget?

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,

Jeg ved, at rigtigt mange unge  synes, det sociale kan være lidt udfordrende. I ungdomsårerne er man i rivende udvikling både fysisk og mentalt. Man er igang med finde sig selv i alt det nye og udvikler sin identitet, og det er derfor helt normalt, at tænke over, hvordan man mon bliver opfattet af andre. For nogen kan bekymringen for hvad andre tænker næsten gøre dem helt handlingslammede og generte.

Du skriver, at du synes det kan være svært at snakke med fremmede eller dem du "bare kender", men som du ikke er venner med og derfor er bange for, at de opdatter dig som snobbet. Men jeg kan samtidig læse i dit brev, at du også godt ved, at du af mange bliver opfattet som en sød og stille dreng.

Jeg tror du, skal prøve at holde fast i tanken om, at du er en sød dreng og en der snakker godt med sine venner, da tanken om at andre nok synes du er snobbet, ikke hjælper dig, når du skal turde tale med folk du ikke kender så godt.

Hvis du er lidt træt af at være "stille" og gerne vil øve dig lidt mere i at snakke med folk, du ikke kender så godt, så har jeg et forslag til hvordan du kan øve dig. Du kan give dig selv små opgaver og det er okay, at du ikke klarer det perfekt hver gang, for det er jo noget du lige er gået i gang med:

En opgave kunne være at smile til nogen, mens du venter på bussen eller andre steder, og se om de så siger noget til dig, som du kan svare på. Eller du kan selv beslutte dig for at starte en samtale med "small-talk". Smalltalk er den lette (modsat dybe) samtale, vi har med folk vi ikke kender så godt. Det kan være om vejret, sport, tv eller om andre samtaleemner som er lette og ikke-private at tale om.

Når man skal starte en samtale, så er det altid godt at tænke på at stille det, man kalder åbne spørgmål. Det vil sige spørgsmål, der åbner for samtalen og ikke bare kan besvares med et ja eller nej. Hvis du spørger: "Synes du vejret er godt?" Så svarer den anden bare ja eller nej og så stopper samtalen. Hvis man i stedet spørger:"hvad synes du om vejret?" - "hvad synes du om kampen?" - "flotte sko, hvor har du købt dem?" Så er der lagt op til, at personen man taler med skal fortælle lidt mere.

Det er også vigtigt, at du tænker, at hele samtalen ikke er dit ansvar og at den anden/de andre også må byde ind. Det er også okay, at en samtale med en man ikke kender, bare er kort og høflig. Måske kan du prøve at observere lidt hvordan andre gør. Fx i skolegården, ved bussen, på gangene, til sport eller hvis folk taler sammen i køen til supermarkedet og måske derigennem få nogle ideer til hvordan man starter en samtale med folk man ikke kender så godt. Jeg tænker, at du kan finde din stil og vej i dette - det der føles bedst og mest rigtigt for dig.

Et sidste råd vil være at tale med dine gode venner, eller måske dine forældre, om at du kan blive lidt genert eller synes det er lidt svært at at få en snak igang med fremmede - jeg gætter på, at de også kender til det og måske har nogle ideer til, hvad du kan gøre.

Jeg håber, du kan bruge mit svar og at du måske har fået lyst til at øve dig i at smalltalke. Hvis du har lyst, er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen og tale med en af rådgiverne omkring, hvordan du har det og samtidig øver du dig jo også i at tale med fremmede, for det er jo en rådgiver er jo også en voksen du aldrig har talt med før. Du kan bare sige, at du har sendt et brev og at du er blevet opfordreret til at ringe ind og tale om hvordan man smalltalker.

Rigtigt meget held og lykke med det hele.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.