Brev
Kan han melde det?
Hej 🙂
Jeg er en pige på 13 der har en kæreste på 15. Vi sover sammen hver dag og det har vi gjort i omkring et halvt år..
Vi har været ved hans far stort set hele tiden men nu har hans far fået nok og mener at en 13 årig og en 15 årig ikke skal bo sammen som et ægtepar og at det er forkert. Det har han vel også ret i men det gør os glade :/
I starten sagde han at hvis vi skulle være sammen i næste måned (Marts) skulle det være ved enten min mor eller hans mor.. Det sagde vi så okay til og fik angerret noget med min og hans mor..
Et par dage efter måtte vi kun være ved min mor en uge og efter det måtte vi ikke sove sammen i hverdagene… Nogle dage senere måtte vi overhovedet ikke være ved min mor efter den uge var gået .. Nu er det mit sprog der er for dårligt og hans opførelse… Hans far gør mig rigtig ked af det 🙁
Nu er han begyndt at true hans synd og hans søns mor med at han vil melde dem til kommunen hvis det ikke stopper.. Han drikker en del og har været ramt af depression og han har været indlagt på psykisk afdeling ..så ved ikke hvad jeg skal gøre mere.. Min mor ved ikke hvad hun skal stille op.. Og vi ved ikke hvad vi skal stille op..
Så nu er mine spørgsmål:
– Kan han melde sin søn på 15 for at sove sammen med en pige på 13?
– Kan kommunen fjerne hans søn hvis de finder ud af det?
– Kan kommunen fjerne mig hvis de finder ud af det?
– Hvad skal vi stille op for at få ham til at blive ham selv igen?
– Kan han melde hans ekskone for at have os sovende der?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er skønt at læse, at du er så glad for din kæreste.
Jeg kan godt forstå, at du tænker på, om din kærestes far kan anmelde ham. Men loven er ikke lavet, fordi man ikke må være sammen. Den er lavet for at passe på den mindreårige. Mindreårige er børn og unge under 15 år. Altså dig. Hvis I har sex, så kan hans far anmelde det. Men man vil også vurdere på jeres forhold til hinanden og det lyder til, at I har det godt sammen.
Nej, kommunen fjerner ikke bare børn fra deres forældre. Tvangsfjernelse sker i meget få tilfælde, og der skal nogle helt andre grunde til. Så I skal ikke være bange for, at I bliver fjernet fra jeres familie.
Han kan godt fortælle det til kommunen, men jeg tror ikke, at det vil ændre på noget. Jeg tror allermest, han siger det, fordi han er ked af det og har det svært. Så kan man komme til at sige nogle ting, som man ikke mener.
Når man har det svært psykisk, kan det være rart at tale med en professionel. Fx en læge, psykiater eller psykolog. Mon din kærestes far får noget hjælp?
Du må dog ikke tro, at det er dit ansvar at sørge for, at han får hjælp, men måske kan du og din kæreste skrive et brev, hvor I fortæller, at I er rigtig kede af, at tingene har udviklet sig, som de har. Hvis I rækker hånden ud, kan det være, at I kan finde en løsning, der fungerer for jer alle? Det kan være, at aftalen er, at I kun sover sammen i weekenden til at starte med? Mon det kunne være en ide?
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål? Husk, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen