Kan han dø?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

13. marts 2020

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret for din far. Og jeg synes også det er godt, at du skriver til os, når du ikke har kunnet finde svar på dit spørgsmål.

Det er også godt, at du har spurgt din mor og selv leder efter viden. Det viser, at du kan handle, når du bliver bekymret. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.

Når jeg læser informationen om corona fra Sundhedsstyrelsen, så finder jeg ikke noget om rygere. De skriver, at man kan være i særlig risiko, hvis man har en sygdom i forvejen – især sygdomme, der har med lungerne at gøre. Men det lyder ikke som om, at din far har nogen sygdom. Er det mon rigtigt forstået?

Derfor ville jeg ikke umiddelbart tænke, at din far er særligt i risiko for at blive alvorligt syg af coronavirus.

Selv hvis man er i en risikogruppe, så kan man godt overleve coronavirus. Vi ved ikke med sikkerhed og på forhånd, hvem der kommer til at dø af coronavirus. Vi ved noget fra udlandet (blandt andet Kina og Italien), om hvilke personer, der kan blive meget alvorligt syge.

Indtil videre ved vi, at de, der er i særlig risiko, er ældre mennesker (over 80 år) og mennesker, som i forvejen har en svær sygdom. Det kan være kræft, lungesygdom, hjertesygdom, sukkersyge eller nedsat immunforsvar.

Vi har heldigvis dygtige læger, sygeplejersker og topmoderne hospitaler med alt det gode udstyr klar. Det betyder, at hvis din far bliver syg, så er der nogen klar til at hjælpe ham. I første omgang skal I blive hjemme og ringe til lægen, hvis nogen af jer får det meget dårligt.

Hvis du gerne vil vide mere om coronavirus, så vil jeg anbefale dig at se Ultra Nyt. Måske kan du se det sammen med din mor eller en anden i din familie?

Her hos BørneTelefonen har vi også samlet nogle spørgsmål og svar, som du kan læse her: Coronavirus – svar på børns spørgsmål

Jeg håber, at både du og din familie er tryg og har det godt. Alle i Danmark står heldigvis sammen lige nu om at passe på hinanden.

Tak for din søde besked til mig. Jeg sender dig varme tanker og håb om, at du må have det godt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.