Brev

Kan for meget sukker give diabetes?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år!

Det er nogle gode spørgsmål du stiller om at drikke meget cola. Du har ret i, at det ikke er godt for kroppen, at drikke cola, eller anden sodavand, hver dag. Der er rigtig meget sukker i sodavand. Faktisk er der 16 sukkerknalder i en sodavand på 33 cl. Der ud over er der koffein i cola. Det er det samme, som der er i kaffe og i energidrikke. Koffein kan bl.a. gøre det sværere at falde i søvn om aftenen, og kan give en mere hjertebanken og uro. Derfor er det ikke sundt. En anden ulempe ved både sukker og koffein er, at man bliver afhængig af det og man kan komme til at glemme at spise og drikke, alle de gode og sunde ting, som man virkelig har brug for. Hvis man er vant til at drikke cola, eller andre sukker- og koffeinholdige drikke hver dag, kan det være svært at lade være med det, fordi kroppen har lyst til det. Men det kan sagtens lade sig gøre.

Du har ret i, at der kan være større risiko for, at man kan udvikle diabetes – også kaldet sukkersyge. Det er dog langt fra alle der gør det. Langt de fleste tager på i vægt, hvis de indtager for meget sukker over lang tid.

Nogle af symptomerne på diabetes er, at man er meget mere tørstig, end man plejer at være, at man skal tisse oftere, og at man taber sig meget indenfor kort tid.

Det lyder som om, at du er bekymret for dit helbred i forhold til, at du drikker cola (sodavand) hver dag. Jeg vil derfor råde dig til, at gå ned og snakke med sundhedsplejersken på din skole om det. Jeg er sikker på, at hun kan give dig svar på, om du er ved at udvikle diabetes. Hun kan sikkert også hjælpe dig med at trappe ned på dit colaforbrug, og give dig råd i forhold til, hvad du ellers kan drikke. 

Det vil nok være godt, at dine forældre er med til at støtte dig, hvis du vil sætte mængden ned - eller helt stoppe. Det sukkerbehov du har lært din krop den får, det skal den jo lære ikke at få. Derfor skal du have energi fra andre ting, som ikke er sukker og koffein. En sund og god kost med masser af grøntsager, 1-1.5 liter vand pr. dag og proteiner (kød, fisk, grovbrød, korn, gryn, nødder, bønner) er rigtige gode hjælpere til at få dig væk fra cola (og andre søde sager). Jeg gætter på, at hvis du gør dette, så vil du også se og mærke andre positive forandringer - både fysisk (fx udvikling af muskler, udholdenhed) og mentalt ( fx koncentration, stabilt humør, ro).  

Jeg tænker på, at du måske også kan foreslå din lærer, at I arbejder med et tema omkring kost og ernæring i klassen. På den måde, kan I alle få mere viden om, hvad der er godt og mindre godt for kroppen at spise og drikke. Hvad tænker du om den idé? Det er også muligt at få en snak med lægen, det kan være i telefonen eller få en tid til en snak.

Jeg håber, du fik svar på dine spørgsmål.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen
 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat