Brev
Kæreste med skizofreni
Hej
Jeg skriver til jer, som overskriften siger, pga. jeg har en kæreste med skizofreni.
For ca. en time siden fik han igen et slags “anfald”, og jeg har svært ved at tackle det. Han bliver fjendtlig og mistroende, han hører stemmer osv., som fortæller ham slemme ting.
Vi har været sammen i 3 måneder, og jeg er så forelsket i ham, at det er usundt for mig.
Han sårer mig rigtig meget – i en periode var det hver eneste dag. Jeg har grædt så meget, næsten givet op omkring skole, jeg kan ikke holde ud at være sammen med andre mennesker, jeg vil helst være alene.
Mine forældre ved intet, fordi de er i forvejen ret fjendtlige over for ham. De ved ikke, han har skizofreni, men de mener alligevel, han ødelægger mit liv.
Han bor ikke i nærheden..
Jeg har skullet snakke med 2 veninder. Den første har allerede sagt pas, og den anden prøver at støtte mig, men hun kan heller intet gøre.
Jeg føler også, at han ødelægger lidt mine venskaber.
Hele tiden er jeg nødt til at henvende mig til dem omkring ham, fordi jeg har brug for hjælp. Så føles det som om, jeg er selvisk.
Selv er jeg meget paranoid, har sociale problemer, ensom osv.
Hans problemer lægges bare oven i…
Jeg er bange for, at han vil forlade mig eller gøre noget dumt.
Nu vil han ikke tale til mig, og jeg er så bange..
mvh.
Den udmattede pige.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du reagerer på, at du er bange. Det lyder som om, at du er god til mærke efter, hvordan du har det og hente hjælp hos dine veninder, når du har brug for det. Det er så godt at kunne. Og det får mig til at tænke, at du er en stærk pige.
Du har forsøgt at snakke med dine veninder, men jeg tænker, at det vil være en god idé at snakke med nogle voksne omkring dine tanker og oplevelser med din kæreste. Når du skriver, at din kæreste er skizofren, så lyder det som om, at det er en diagnose, som han har fået stillet af nogle professionelle. Hvis det er svært for dig at snakke med din kæreste om, så kan du måske snakke med hans forældre om det, og hvad et liv med skizofreni indebærer? De må vide en masse om din kærestes skizofreni og ham som person, som eventuelt kan hjælpe dig.
Selvom du måske ikke har lyst til at snakke med dine forældre om det, fordi de er fjendtlige overfor ham, så tror jeg, at det alligevel kan være en god idé at snakke med dem om din kæreste, og hvordan du har det. Så kan det være, at de bedre kan forstå, hvad der foregår, og hvorfor du er så ked det. Dermed kan det måske blive nemmere for dig at snakke med dem. Jeg er ret sikker på, at dine forældre vil sætte pris på, at du fortæller dem om det, der foregår med dig og din kæreste. De er dine forældre og vil sikkert bare gerne passe på dig.
Jeg synes også, at det lyder som om, at du faktisk har brug for, at der er nogen der passer på dig. Du skriver, at du er så forelsket i din kæreste, at det er usundt for dig. Og at han sårer dig. Jeg synes ikke, det lyder som om, at det er rart for dig at være forelsket - og det skulle det jo gerne være. Det dejligste vil da være, hvis man bruger tid med nogen, som gør én glad. Og jeg synes ikke, det lyder som om, at han gør dig glad. Som kærester kan det være, at man er nødt til at snakke med hinanden, om det der er svært, for at få det godt sammen. Eller også kan det være, at man ikke er rigtige for hinanden. Det er vigtigt at lytte til sin mavefornemmelse og reagere, når noget ikke føles helt godt. Det er ikke meningen, at du skal være utryg og bange.
Det er slet ikke rart at føle sig bange og ensom. Men det lyder som om, at du har nogle veninder og forældre, som bekymrer sig for dig, og som også reagerer på, at du ikke har det helt godt. Alle fortjener at have det godt og være sammen med nogen, som vil én det bedste - og det gør du også. Jeg håber derfor, at du har mod på at få snakket med dine forældre eller nogle andre voksne, som du føler, at du kan stole på, så du kan få støtte når det hele føles svært og hårdt med din kæreste. Hvis det er svært, kan du altid vise dem det brev, som du har skrevet til BørneTelefonen og mit svar. Det kan også være, at du kan samle mod til dig og fortælle din kæreste, at nogle af de ting han gør, faktisk gør dig rigtig ked af det. Du kan for eksempel fortælle ham, hvad du har brug for, for at du kan have det godt i jeres forhold.
Hvis du har brug for det, kan du også kontakte Psykiatrifonden, som er en rådgivning der bl.a. taler med pårørende til personer, der har en psykisk lidelse, som f.eks. skizofreni. Måske kan en snak med dem hjælpe dig på vej. Du kan læse mere om dem her: http://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp.aspx
Jeg håber, at du kan bruge lidt af al din styrke på at følge nogle af mine råd, så du kan få hjælp, og så du kan få det godt igen.
De varmeste hilsner fra BørneTelefonen