Kære brevkasse

Jeg er en pige på 15 år, jeg går i 8 kl.

For to år siden slog min far mig to gange, inden for kort tid, min mor var til stede den ene gang men gjorde ikke noget.

Jeg havde fået et af de såkaldte “teenage anfald”, og det kunne min far åbentbart ikke håndtere så han gav mig en lussing. Jeg husker ikke anden gang så tydeligt så kan ikke rigtigt huske det, men han gav slog mig i numsen, jeg havde en “hånd” på min balde en uge efter, så det har ikke bare været for sjov.

Det skal lige siges, at efterfølgende har jeg fået en depression og angstsymptomer, mine forældre er også blevet skilt og jeg bor fast ved min mor.

Jeg er næsten overbevist om at det kommer efter de oplevelser, men har ikke turdet sige noget, har været bange for at få nogle flere slag.

Men jeg tog mig endelig mod til, at sige det til min psykolog. Hun har selvfølgelig skrevet en beretning til kommunen, de er også ved at finde ud af jeg skal have en støttekontaktperson.

Men det jeg gerne vil have hjælp med er, at jeg mangler forståelse/støtte fra familie og venner. Jeg har ikke lyst til at skal have et tæt forhold til min far igen, jeg stoler overhovedet ikke på ham, alt den tillid jeg havde til ham er gået i tu. Men min familie inklusiv min mor presser mig til at snakke med ham og give ham krammere.

Det er ikke noget der plejer at være grænseoverskridende for mig, heller ikke hvis det er personer jeg nærmest ikke kender. Jeg føler bare ikke jeg kender ham mere, for den person jeg kender ville ikke kunne finde på at svigte mig, tvært imod.

Jeg går med presset fra dem alle alene, føler ikke der er nogle der forstår mig og hvad jeg går igennem.

Håber i kan hjælpe

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 15.

Hvor er det godt du skriver herind, og hvor er du god til at forklare, hvad du har brug for hjælp til. Det lyder som om, der er sket mange ting i jeres familie de sidste år, og det lyder som om det har været svært for dig. Det er godt, at du har fået sagt fra i forhold til, at din far har slået, og det er modigt og stærkt, at du har talt med din psykolog! Det er ikke noget man skal gå med alene. - ligesom du også har en, der kan støtte dig i at tackle angst og depression.

Jeg kan godt forstå, at du føler dig svigtet, når du har væres udsat for at blive slået. Det er forståeligt, at du er skuffet og ked af det, når din far ikke er den far, som du føler du kendte til. At du nu ikke ønsker kontakt med ham længere, virker til at stride imod din families ønske for dig. I den situation tænker jeg, at det er vigtigt, at du lytter til dig selv og fortæller hvordan du har det til dine venner og familie. Du har brug for din tid og din ro.  Måske forklare den skuffelse og det svigt der ligger til grund for dit valg? Andre omkring dig, er måske ikke klar over, hvad det har betydet for dig, ønsker derfor at din far og dig har det godt sammen? Måske kan du forklare hvad du føler, når du presset til at give din far krammere, og måske hvad du har brug for - nemlig forståelse for, at du ikke er klar?

Derudover tænker jeg også på, om du og din far nogensinde har talt om episoderne? Ved han hvad det har betydet for dig? Har din far talt med dig om det - eller måske dine forældre sammen med dig?

Det er meget forkert at slå, og det kan være meget svært at tilgive. Men det kan også være svært at bære rundt på en så stor skuffelse og vrede. Så bliv ved med at få talt om det der er svært med din psykolog og dem omkring dig. Måske det også kan være værd at overveje, om du på et senere tidspunkt i dit liv måske ønsker kontakt med din far, og lære ham at kende igen på trods af det I har været igennem, og måske genvinde den tabte tillid. Men det skal være når du er klar - ikke fordi andre presser dig.

Jeg håber du med din gode evne til at forklare dig, som her i brevet, kan få fortalt dem omkring dig, begrundelserne for dit valg, så de kan støtte dig og hjælpe dig, og du kan føle dig mindre presset.

Mange tanker fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)