Brev
Jomfruhinden
Hej!
Jeg er bange for at min jomfruhinde er sprunget!
For et par år siden (1-2 år) der var jeg nysgerrig omkring mit underliv så jeg prøvede at stikke to fingre op og det gjorde ondt så jeg stoppede med det samme!
Jeg prøvede det igen på et andet tidspunkt og det gjorde også ondt der så jeg stoppede igen efter et par minutter, jeg er bare bange for at den er sprunget og jeg fortryder meget at gjorde det!
Det blødte ikke eller noget, men det var bare ubehageligt så jeg nåede kun at gøre det 2 gange! Kan jomfruhinden sprænge ved den slags onani?
Hilsen 15 årig pige!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år!  Hvor er det godt, du skriver ind! Det er helt almindeligt at interessere sig for sit underliv og eksperimentere med onani i din alder. Du ligner på det punkt en masse andre unge piger. Det ser du, hvis du læser nogle af de mange breve, som vi får i Brevkassen.
I forhold til at du på et tidspunkt skal have et seksualliv, er det en fordel, at du kender din krop og véd lidt om, hvad der føles behageligt for dig, således du kan vejlede den kæreste, du gerne vil have sex med til dén tid.
Hvis det er vigtigt for dig at få vished for, om du har en jomfruhinde, foreslår jeg, at du taler med din læge om din bekymring. Din læge har tavshedspligt og vil også kunne give dig faglig viden, som passer til din situation. Det er meget forskelligt, hvordan jomfruhinden sidder, og hvor let den brister, så det kræver nok en undersøgelse at få det tjekket. Hvis du ikke har mulighed for at gå til din egen læge, har Sex og Samfund anonyme klinikker forskellige steder i landet, hvor du kan få lavet en undersøgelse. Du kan se, hvor i landet de ligger på dette kort.
Der findes mange myter om jomfruhinde eller mødom, som den også kaldes. Hvis du har lyst til at tjekke oplysninger på egen hånd, foreslår jeg, du tjekker www.sexlinien.dk. Hér er forskellig viden, som kan være nyttig for dig.
Mange hilsner fra BørneTelefonen