Brev
Jeg vil bare gerne væk
Hej jeg er en pige på 13 år, dog fylder jeg 14 i år.
På det seneste har jeg haft det meget deprimerende. Jeg savner mine gamle venner. Vi alle har fået nye klasser, og jeg var ikke kommet sammen med nogle af mine bedste veninder/venner. Jeg plejede at være meget populær, det som om nu når jeg føler jeg mister dem lidt at min popularitet er faldet, det gør mig ikke noget som sådan. Jeg savner dem bare helt vildt jeg græder mig selv i søvn jeg har lyst til at forsvinde fra det hele, se om de overhovedet ville savne mig. Det som om de kun er der i spotlightet og aldrig i dårlige tider, og det gør ondt.
Jeg havde engang en ven, faktisk min bedste ven. Ja vi plejede og sige alt til hinanden. Han lovede jeg aldrig ville miste ham. Egentlig gik det fint altså starten af 7 klasse vi havde det sjovt og holdet kontakten som lovede. Efter jul gik det ned af bakke. Jeg er ikke klistrene, fordi jeg ønsker han har det godt. Det skal lige siges, at jeg altid har været i en populær omkreds, men halvdelen er ikke engang mine “rigtige venner.” De er der kun i gode tide ikke de dårlige. Og ja jeg kan sagtens have det sjovt med andre pg nogle som måske ikke er mine venner og sådan.
Min nuværende bedste ven vidste jeg havde svært ved at stole på hvem som helst, fordi jeg ved godt hvem der mine rigtige venner, og hvem som ikke er. Jeg går meget op i at have en stor vennekreds, men i alt har jeg måske 5 rigtige veninder/venner som er der ligemeget hvad. Eller kun 4 da jeg mistede min bedste ven. Han forstod mig altid, og nej jeg finder ikke bare lige sådan en som ham igen.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver til BørneTelefonen for at få hjælp. Jeg kan godt høre, at der er nogle ting. som gør det svært for dig lige nu.
Jeg kan godt forstå, at det er svært, at du er blevet skilt fra dine bedste venner, og ikke er kommet sammen med nogen af dem i den nye klasse. Når man har nogle gode venner at være sammen med i skolen, er man er en del af et fællesskab – eller man kan sige, at man er en del af en helhed. Ligesom hvis man tænker på en lagkage, hvor hver person er et stykke af lagkagen. Hvis alle de andre stykker ‘forsvinder’, er der ikke længere nogen lagkage, og man kan føle sig virkelig alene, når man står tilbage som det sidste stykke.
Man kan føle, at man ikke rigtig er noget uden de andre. Det kan i hvert fald være svært at finde ud af hvem man er, eller gerne vil være, når man er blevet skilt ad. Som jeg forstår det, var det din vennekreds, der var med til, at du følte dig populær. Når du føler, den vennekreds går i opløsning, kan det også blive svært for dig, at føle dig populær på samme måde som før. Man kan måske sige, at din popularitet hang sammen med at være i vennekredsen. Jeg håber, det giver mening for dig.
Du skriver, at du altid har haft en stor omgangskreds, men at halvdelen ikke er dine ‘rigtige venner’.  Jeg tænker, det kan være derfor, du står med følelsen af, at de kun er der i gode tider. Hvis man ikke er ‘rigtige venner’ føler man måske heller ikke, at man skal være der for hinanden i dårlige tider. De fleste mennesker har 1-5 rigtig gode venner. Det er dem, som er der både i gode og i dårlige tider. Jeg tænker, at det vigtigste er, at du har dem, som du ved er der, lige meget hvad.
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af, at du har mistet en af dine gode venner. Selv om man lover, at man altid vil være der for hinanden, er der desværre ingen garantier for det. Måske har du heller ikke mistet din ven selvom I ikke har så meget kontakt lige nu. Det kan være, at han har travlt med noget andet, og derfor ikke har så meget tid lige nu. Sådan er det i venskaber. I nogle perioder ses man meget, og i andre mindre. Det kan sagtens være, at han kommer tilbage. Måske kunne du skrive til ham, at du savner ham, og håber, at I snart kan ses. Det synes jeg sagtens du kan gøre, uden at virke klistrende.
Jeg tænker på, om der mon er nogen i din nye klasse, som du kunne tænke dig at blive venner med? Selv om du savner dine gamle venner, kunne der måske være mulighed for at få nogle nye venner og en ny vennekreds? Måske skulle du give det en chance og være den der tager initiativet?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen