Brev
Jeg ved ikke hvad det er!!!
Kære børnetelefon
jeg har her fra nogle dage siden begyndte jeg at bløde ud af tissekonen og jeg fortalte det til men bedste veninde det og hun siger at jeg bare skal sige det til min mor men det tør jeg ikke.
Nu er ved at gå væk igen og jeg har lige været syg. Kan det have noget at gøre med at jeg har været syg eller er det menstruation.
Hilsen den usikre pige 11
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Det lyder som om, du har fået din første menstruation. Jeg kan ikke sige, om det har noget at gøre med at du har været syg, men jeg tænker, at det nok er din menstruation. Første gang kan det godt komme lidt, og så forsvinde igen. Jeg ved, at mange piger er urolige for det, og det er meget naturligt, når det er noget, man ikke har prøvet før.
Du skriver, at du fortalte din bedste veninde, at du havde fået din menstruation. Hvor er det godt for dig, at du har en god veninde, som du kan tale med om din udvikling. Det lyder også til, at hun har givet dig et rigtig godt råd, nemlig at det vil være godt at fortælle det til din mor. Så kan din mor hjælpe dig med at købe bind og hjælpe dig, når du får din næste menstruation.
Du skriver også, at du ikke har lyst til at tale med din mor, og det er sådan set også ret almindeligt. Det kan føles som en privat ting, der kan være svær at skulle tale med andre om. Men husk, at din mor også selv har været i samme situation, og at hun jo godt ved, at det kommer til at ske for dig på et tidspunkt. Så mon ikke hun vil tage det helt roligt og være klar til at tale med dig om det, hvis du siger til hende, at du har fået din menstruation.
Jeg håber, at du finder mod til at tage snakken med din mor.
De bedste hilsener fra BørneTelefonen