Brev
Jeg tror jeg er sindssyg.
Hej med jer.
Dette bliver nok et forholdsvis langt brev. Jeg har nogle små problemer, som forvirrer mig utrolig meget. For ca. to år siden var jeg ude for et par seksuelle overgreb, som er blevet meldt og det er blevet godt alt sammen. Efter det har jeg følt en helt masse underlige ting. ‘Jeg er meget forvirret. Jeg oplever nogle rigtig underlige ting med mig selv, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Jeg har det KONSTANT(uden nogle som helst undtagelser) som om, at alt er uvirkelig. som om jeg slet ikke findes. Jeg føler, at alle de mennesker jeg kender rigtig godt er meget fremmede for mig. Nærmest som dukker uden personlighed. Jeg er aldrig til stede i det jeg laver. Jeg er meget bange hele tiden, og er meget opmærksom på, hvad der sker omkring mig. Jeg er hele tiden bange for, at nogle i min familie, eller jeg selv skal dø. Det er noget jeg tænker rigtig meget over det. Nogle gange er der små bidder af min dag, som jeg slet ikke kan huske, eller som jeg kun kan huske små glimt af. Jeg føler, at jeg er meget irrationel og anderledes. Jeg er bange for, at det ikke er normalt.
Nogle gange kommer jeg til, at skære i mig selv for at mærke, at jeg lever. Det er jeg meget flov over. Nogle gange bliver jeg så bange, at jeg mister vejrtrækningen og får “blackout”. Jeg græder hele tiden over ingenting(dog ikke i offentligheden). Jeg er meget forvirret og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gøre noget ved det.
Jeg har gået inde på angsklinikken og ved center for voldtægtsofre, og jeg har forklaret dem det, men de ignorere det, og siger at det snart går væk. men nu er der gået to år, og det bliver hele tiden værre og værre. Det nyeste der er sket er, at jeg er begyndt at se ting der ikke er der, og høre stemmer. Jeg har kontaktet min psykolog, men hun siger bare, at det går i sig selv igen. men jeg er mega bange for alle de her ting, jeg føler mig sindssyg. Jeg håber, at i kan give mig svar på et eller andet..
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 17 år.
Tusind tak for dit brev. Jeg er ked af at læse, at du har været udsat for seksuelle overgreb. Det er dejligt, at du har fået hjælp, men det lyder som om, det alligevel desværre ikke har været helt nok...
Jeg tænker umiddelbart, at det du oplever, lyder alvorligt, og jeg synes, det er meget flot, at du så aktivt prøver at få hjælp. Det er dog desværre som om, du ikke er blevet hørt, når du har bedt om hjælp...
Du skriver, at du har prøvet at kontakte din psykolog, hvilket desværre ikke har hjulpet dig. Kan du mon prøve at kontakte hende igen og sige, at du er meget bange... Måske vise hende det brev, du har skrevet til os, for der synes jeg, du forklarer dig virkelig flot...
Du skriver ikke om dine forældre, men ville du måske kunne tale med dem, eller måske der er andre voksne tæt på dig, som kan hjælpe dig med at finde hjælp? Det kan være en lærer, en nabo eller et andet familiemedlem?
Er der ikke umiddelbart nogen tæt på dig, du vil kunne tale med... ville det måske være en mulighed for dig at kontakte unge- eller ungdomsrådgivningen i din kommune? Alle kommuner har ungdomsrådgivninger, hvor man kan henvende sig anonymt og få råd og vejledning til, hvor man kan søge hjælp.
Jeg håber i hvert fald, at du finder frem til nogen, der vil lytte til dig og tage din angst og bekymring alvorligt. Hvis du ikke har mod på at gå til nogen af dem, jeg har foreslået, så kunne det måske være en ide for dig i første omgang at logge på UngeChatten her på hjemmesiden? Der kan du og rodgiveren bruge en times tid på at få snnakket om, hvad du har brug for og sammen lægge en plan for, hvordan du kan få hjælp til det...
Jeg tænker i hvert fald, at der er god grund til at tage det alvorligt, og ikke bare regne med, at det går over af sig selv... Og jeg håber, at du vil blive ved med at søge hjælp, indtil du får det! Med venlig hilsenBørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.