Jeg tror jeg er sindssyg.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 17 år.
Tusind tak for dit brev. Jeg er ked af at læse, at du har været udsat for seksuelle overgreb. Det er dejligt, at du har fået hjælp, men det lyder som om, det alligevel desværre ikke har været helt nok...
Jeg tænker umiddelbart, at det du oplever, lyder alvorligt, og jeg synes, det er meget flot, at du så aktivt prøver at få hjælp. Det er dog desværre som om, du ikke er blevet hørt, når du har bedt om hjælp...
Du skriver, at du har prøvet at kontakte din psykolog, hvilket desværre ikke har hjulpet dig. Kan du mon prøve at kontakte hende igen og sige, at du er meget bange... Måske vise hende det brev, du har skrevet til os, for der synes jeg, du forklarer dig virkelig flot...
Du skriver ikke om dine forældre, men ville du måske kunne tale med dem, eller måske der er andre voksne tæt på dig, som kan hjælpe dig med at finde hjælp? Det kan være en lærer, en nabo eller et andet familiemedlem?
Er der ikke umiddelbart nogen tæt på dig, du vil kunne tale med... ville det måske være en mulighed for dig at kontakte unge- eller ungdomsrådgivningen i din kommune? Alle kommuner har ungdomsrådgivninger, hvor man kan henvende sig anonymt og få råd og vejledning til, hvor man kan søge hjælp.
Jeg håber i hvert fald, at du finder frem til nogen, der vil lytte til dig og tage din angst og bekymring alvorligt. Hvis du ikke har mod på at gå til nogen af dem, jeg har foreslået, så kunne det måske være en ide for dig i første omgang at logge på UngeChatten her på hjemmesiden? Der kan du og rodgiveren bruge en times tid på at få snnakket om, hvad du har brug for og sammen lægge en plan for, hvordan du kan få hjælp til det...

Jeg tænker i hvert fald, at der er god grund til at tage det alvorligt, og ikke bare regne med, at det går over af sig selv... Og jeg håber, at du vil blive ved med at søge hjælp, indtil du får det! Med venlig hilsenBørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.