Brev
Jeg sover ikke ret meget
Hej
Jeg er en pige på 12 år.
Lige siden jeg var helt lille har jeg altid være bange for at sove. Da jeg var helt lille var det mest for monstre under sengen eller et spøgelse. Derfor har jeg næsten altid sovet inde ved mine forældre. For ca. 1/2 år siden sagde mine forældre at jeg var blevet for gammel til at sove inde ved dem. Nu ligger jeg så inde i min egen seng.
Men bare der er en lille lyd går jeg fuldstændig i panik. Så går jeg ind til mine forældre (nogle gange hvor jeg græder) men så siger de bare der sker jo ikke noget. De forstår det ikke!
Jeg er mest bange for at der er nogle der bryder ind, en der kommer med en pistol og vil dræbe os alle. Når jeg lukker øjnene kan jeg ikke holde dem lukket mere end et minut.
Jeg får for det meste kun 4-5 timers søvn.
Hilsen den anonyme
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Det er bestemt ikke rart, at være bange for at sove alene. Der er mange børn på din alder, også yngre og ældre, der har det ligesom dig.
Så der er ikke noget unormalt ved, at føle sig bange når man skal sove.
Men i din alder, er det godt at vænne sig til at sove alene. Måske kan du mere, end du selv tror, men har brug for støtte. At være bange er en svær følelse, som tit vokser, hvis man får af vide, at man ikke skal tænke på det og det ikke er alvorligt. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du har fortalt dine forældre om, hvordan du har det. Og jeg tror, at dine forældre siger som de gør, fordi de gerne vil hjælpe dig. Men jeg kan godt forstå, at det ikke føles som en hjælp, men føles som om, at de ikke forstår det.
Det er rigtigt, at der er en meget lille sandsynlighed for, at der skulle komme en med pistol og dræbe jer. Det er så usandsynligt, at man næsten kan sige, at det ikke vil ske. Men derfor, kan man godt have brug for hjælp til at håndtere frygten og tankerne.
Måske kan du på et tidspunkt, om dagen, tale med dine forældre om, hvilke tanker og følelser der opstår hos dig, når du skal sove. Måske kan I finde ud af, om der er noget, som I sammen kan gøre for at ændre situationen. Jeg tror nemlig, at når der er noget der gør en bange, så er det nemmere at håndtere det, når det sker sammen med andre.
Inden du taler med dine forældre, kan du måske tænke over, hvad du har brug for fra dem og om der er noget du kan gøre, som du ikke har gjort endnu. Er der noget der i andre situationer kan virke beroligende på dig? Måske kan det også hjælp, når du skal sove. Du kan også prøve at kigge på guiden her: https://bornetelefonen.dk/find-ro-0
Det er en plan, man kan lave, så man kan finde ro, når man er bange og utryg. Der er også nogle råd på hjemmesiden her, som handler om at falde i søvn om natten:https://bornetelefonen.dk/nattelinjen Det er nemlig vigtigt, at du får den søvn, som du har brug for.
Mange hilsner BørneTelefonen