– Jeg snyder!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Tak for dit brev. Du beskriver meget ærligt, hvordan det frister at snuppe en stil på nettet, fordi det måske bare er nemmere, når du ikke føler, at du har overskud til at skrive den selv.

Det er rigtig godt og vigtigt at kunne være ærlig overfor sig selv og at kunne erkende, at det man har gang i, ikke er det smarteste for én selv. Jeg kan læse på dit brev, at det kan du nu mærke, og det skal du holde fast i. Du mærker efter dine følelser og reagerer på, at det at snyde giver dig en ubehagelig følelse af skyld. Det er rigtig godt, at du mærker efter og virkelig flot, at du reagerer på dine følelser af ubehag og skyld og søger råd og hjælp ved at skrive til os.

Du er 15 år og går måske i 9. klasse. En af grundene til at I skal lave disse lidt større opgaver er, at hvis man gerne vil læse videre efter folkeskolen, så vil der komme flere store opgaver, og derfor er det rigtig godt at øve sig nu. Men man får jo ikke øvet sig så meget, hvis man snyder sig igennem opgaverne.

Derfor tænker jeg på, om du mon kunne dele de store opgaver op i mindre dele, så de kommer til at ligne de "små lektier" som du fortæller, at du godt kan få lavet selv. Det er jo helt vildt super, at du får lavet de "små lektier", så måske kunne du f.eks. dele en 5-siders opgave op, så du skriver 1/2 side om dagen over lidt længere tid, så du på den måde ikke skal sidde med det hele over en enkelt weekend?

Hvis du fortæller din lærer, at du arbejder bedst, når opgaverne er lidt mere overskuelige end en hel stil, så kunne han/hun måske endda hjælpe dig med at dele opgaven op dér, hvor det kunne give bedst mening i forhold til opgaven. Kunne det mon være en måde at få brudt den dumme cirkel med at snyde på?

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for at blive opdaget. At snyde er ikke godt, og det giver et uærligt billede af, hvad du kan. Jeg tænker på, at den ærlighed du viser overfor dig selv i brevet, den kunne du måske også vise din lærer eller måske dine forældre? Hvis du viser, at du godt er klar over, at det du har gang i ikke er så smart, tror du så ikke, at dine forældre vil hjælpe og støtte dig til at bryde cirklen? Det er trods alt bedre end at blive 'taget på fast gerning' og at skulle have en rigtig svær og måske ubehagelig samtale med din lærer.

Det kan være en svær samtale at tage med dine forældre, men det kunne måske være en begyndelse, at vise dem dit brev? Husk på at det aldrig er for sent at vende skuden og at komme på ret køl igen - forstår du?

Det kan måske også give mening for dig, at øve og forberede samtalen, og her skal du huske, at du altid er velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111, hvis du kunne tænke dig at tale lidt om dine tanker, inden du taler med dine forældre. Der er altid en voksen klar til at lytte.

Jeg kan mærke, at jeg bliver rigtig nysgerrig på, hvorfor du egentlig bliver ramt af fristelsen til at snyde, når du egentlig godt ved, at du godt selv kan og måske faktisk også har lyst? Hvad er det mon, der gør, at trætheden melder sig, og overskuddet ikke er der?

Måske er der noget i din hverdag, du kunne ændre, så du generelt fik lidt mere overskud i din dagligdag? Hvis det er fordi, du kommer til at være for længe oppe om aftenen og ikke får din søvn, så kunne du måske starte med at gå lidt tidligere i seng?

Det kan også være, at det ville give dig mere overskud i hverdagen at tale med nogen om, hvordan du 'laver' dine stile. Når man taler om tingene og får fortalt om de svære tanker til nogen, man er tryg ved, så kan det faktisk føles som om, man bliver helt lettet og derfor får mere energi og overskud. Kunne du mon forestille dig at tale med en veninde om det?

Jeg tror på, at din ærlighed vil få dig rigtig langt og vil hjælpe dig på rette vej, så du bliver stolt over dig selv og de stile og større opgaver, du får lavet i fremtiden.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.