Brev
jeg skammer mig
Hej
jeg skammer mig sådan rigtig meget efter nogle nøgen billeder er blevet sendt ved et uheld til en dreng jeg ikke kender og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv.
jeg tør ikke at sige det til min mor og far efter en aften hvor vi sad sammen og talte om alt muligt og så snakkede vi om det der med at tage nøgen billeder og så spurgte min mor om jeg havde taget nogle også sage jeg nej det har jeg ikke.
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med mig selv.
kan du ikke hjælpe mig
Hilsen E
p.s efter jeg havde sende spurte han om flere og pludselig blev det en lege og nu er jeg bange for at det er blevet lagt på alt muligt lorte hjemme sider.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Jeg forstår godt, at det er svært at tale med dine forældre om nøgenbillederne, men jeg synes faktisk ikke, du har noget at skamme dig over. Jeg ved godt, at det er en følelse, man let kan få, fordi man kan være bange for, hvad andre vil tænke. Du er slet ikke den eneste, der har det sådan, men jeg ved godt, at det måske ikke føles som en trøst lige nu. Det næste, jeg vil sige til dig, er måske heller ikke helt let at få at vide, men jeg ved fra mange andre børn og unge, at alligevel har vist sig at være ok mulighed.
Jeg tænker nemlig, at du skal finde dit mod og få talt med dine forældre, selv om det ikke lige er det, du har mest lyst til lige nu. Desværre er det sådan, at når billeder bliver delt på den måde, så stopper det som regel ikke af sig selv. Ofte er man nødt til at lave en anmeldelse til politiet, og det er altså lettest at gøre, hvis man får hjælp fra sine forældre - eller en anden voksen. Jo hurtigere du får dine forældres hjælp, des bedre. For jo hurtigere I får fjernet billederne fra de steder, de evt. er delt, jo færre mennesker når jo at se dem.
Når du fortæller, at du og dine forældre sad og havde en snak om alt muligt, så får jeg det indtryk, at du har et godt forhold til dine forældre, og at de interesserer sig for dit liv, og hvordan du har det. Men da snakken kom ind på det med nøgenbilleder, havde du alligevel ikke lyst til at indrømme, at du var kommet til det. Måske var du nervøs for, om de ville sige, at du burde vide bedre? At de ville blive skuffede eller skælde dig ud? Sådan er der i hvert fald mange af dem, vi taler med på BørneTelefonen, der har det. Men når børn har brug for hjælp, vil de fleste forældre gøre alt hvad de kan for at hjælpe - og det tror jeg, du skal benytte dig af nu.
Måske kan du bruge dit brev her til at "få hul på snakken", hvis det er lettere end at skulle sige det direkte. Hvis du har gemt nogle screenshots eller stadig har drengens navn eller oplysninger, vil det være en stor hjælp til at finde frem til ham og få ham til at slette billederne. Hvis du har sendt billederne via et socialt medie, kan man som regel anmelde det til supporten, og ellers kan man som sagt anmelde det til politiet og få deres hjælp. Man anmelder ved at gå ned på politistationen eller ringe til politiet i den by, man bor. Politiet dømmer dig ikke - de hjælper dig! Så selv om du måske synes, det er pinligt, at de skal se billederne, så er de mere interesseret i at få stoppet delingen af billederne. Du er som sagt ikke den eneste, og du har IKKE gjort noget forkert! Det er dem, der deler billederne, der gør noget forkert - husk det!
Jeg håber, det viser sig, at drengen ikke har delt billederne, og at du kan lægge det her bag dig hurtigt. Ring til os på BørneTelefonen, hvis vi lige skal snakke det igennem, før du går til dine forældre. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig, så godt vi kan!
Kærlig hilsen BørneTelefonen