Brev
Jeg savner alene-tid med min mor
Hej bb
Jeg er en pige på 15. Jeg er meget i tvivl om noget, da jeg ikke kan finde ud af om det er mig der er helt forkert på den.
Jeg er meget tæt med min mor og vil gøre alt for hende. Jeg er tættere med hende end jeg er med min far og bror.
En ting som min mor og jeg har sammen er, at vi ser halvgamle film indimellem. Det plejede at være hver eneste weekend men nu gør vi det mindre og mindre. Det er fordi, min mor altid spørger min far og lillebror om de vil være med. De plejede at sige nej men nu er de begyndt at sige ja. Når de siger ja, siger jeg altid at jeg ikke har lyst alligvel, og går ind på mit værelse. Jeg tror, at jeg gør det fordi jeg ikke vil “spilde” en god film på at skulle se den alle fire sammen. Jeg vil nemlig gerne nyde filmen alene med min mor. Jeg hader når vi ser film alle fire og det var jo vores “ting” at vi så gamle film sammen.
Der var så en film forleden, som min mor og jeg havde ledt efter i over et år og som vi endelig havde fundet. Min mor spurgte selvfølgelig om de ville være med og de sagde ja. Jeg blev sur og ked af det og gik.
Min mor blev ved med at spørge hvorfor og sagde at jeg skulle komme, da det jo var mig der foreslog at se en film til at starte med. Jeg blev vred og sagde ligeud at jeg ikke gad se film, når vi var flere end os to. Det grinte de af og forstod mig slet ikke. Jeg blev så ked af det at jeg endte med at græde og råbe alt muligt om at vi to jo altid plejede at se film sammen og at det var vores “ting” osv…
jeg var simpelthen så ked af det og de blev bare sure på mig og syntes at jeg var latterlig. På en måde er jeg bange for at jeg opfører mig barnligt og overdrevet. Men jeg er vildt ked af det og jeg savner virkelig da det kun var os to.
Det sidste halvandet år, har jeg nemlig ikke været så glad for min far og bror. Jeg har været meget tæt med min mor og jeg er bange for at vi bliver mindre tætte – især hvis vi ikke gør vores “ting”, som vi har sammen. Det var jo også et slags pusterum for min far og bror. Jeg har det så godt når de er væk, f.eks. hvis de skal rejse, så det bare er min mor og jeg i huset. Jeg er sådan VIRKELIG ked af det og de forstår mig slet ikke.
Er jeg helt galt på den?
Opfører jeg mig bare barnligt?
Hvordan kan jeg få min mor til at forstå at jeg gerne vil være alene med hende indimellem?
Hvordan kan det blive som det plejede?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tusinde tak for dit brev. Lad mig starte med at sige, at du da slet ikke er forkert på den. Jeg blev på en måde glad, da jeg læste dit brev. For hvor er det dog dejligt, at du har så meget lyst til at være sammen med din mor. Det er dejligt, når man har en forældre, der har så stor betydning for en.
Jeg kan forstå, at du har prøvet at fortælle din mor, at du gerne vil se film alene med hende. Og at du ikke følte hun hørte dig. Det kan der være mange grunde til. Kunne det tænkes, at din lillebror og far også ønsker at være sammen med jer som familie? Og at din mor også kunne tænke sig noget tid sammen med dem?
Du skriver, at du i det sidste halvandet år ikke har haft det så godt med din far og lillebror. Det får mig til at tænke, om det, at din mor siger ja til, at I kan hygge alle sammen, kan være hendes måde, at prøve at få det hele til at blive godt igen. Hvad tænker du mon om det? Det, at man har det skidt med sin familie, er jo ikke godt for nogen. Hverken din mor, far eller lillebror. Måske savner de også tid med dig?
Nogle gange når der er nogen, man har det dårligt med, så kan det føles nemmere at holde afstand fra dem. Og nogen gange kan afstanden blive så stor, at det er svært at komme tilbage igen. At det så er nemmere at blive ved med at holde afstand. Selvom ens hjerte måske faktisk savner de personer, man føler, man har det dårligt med. Er det mon noget, du kan genkende?
Jeg synes, ikke du er barnlig. Dine følelser er ganske ærlige. Og det er så godt, at du kan mærke, hvordan du har det. Det er der ikke noget galt med. Det er dog vigtigt at finde ud af, hvorfor du mon føler, det så svært at dele din mor med din far og bror. Og hvad det er, der gør du har det skidt med dem.
Jeg tænker derfor, at det er vigtigt, at du får snakket med din mor om det. Kunne du måske hjælpe hende med at lave aftensmad en dag, hvor det bare var jer to, og så stille og rolig fortælle hende, at du savner jeres hygge. Du kunne også spørge om det er muligt, at I får bare 1-2 aftenener om måneden, der bare er jeres?
Det kunne også være rigtig godt, at få snakket med din mor om, hvordan du har det med din far og din lillebror. Og inden kunne du måske tænke over, hvad det præcist er, der gør det svært. Er det fordi de fylder, når I er sammen? Er det fordi, de gør noget, du bliver ked af? Er det noget med stemningen eller deres opførsel? Prøv at sætte nogle ord på, for så vil din mor bedre kunne hjælpe dig.
Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at få sagt. Du har jo allerede prøvet at sige det til hende. Derfor kunne du jo også vise hende dette brev? Din mor lyder som en rigtig dejlig mor. Og jeg kunne forestille mig, at hun gerne vil have, I alle har det godt. Og at hun vil dig det allerbedste. At du savner hende fortæller mig, at du og din mor har noget særligt sammen, der er vigtigt for jer begge.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt med dine tanker. Og måske giver det dig nogle ideer til, hvordan du kommer videre.
Du er altid velkommen til at ringe herind, hvis du stadig ikke føler, at tingene bliver bedre for dig. Du fortjener jo, at have det dejligt sammen med din mor. Men også med din lillebror og din far.
Mange tanker fra
BørneTelefonen