jeg kan ikke sove om natten😴

Hej jeg er en pige på 11 år
Jeg kan ikke sove om natten fordi der kommer lyde der ikke er rareså jeg ikke kan sove. Jeg tror hele tiden at der nogen udenfor imen jeg ligger i min seng håber i vil hjælpe mig.
M.V.H en pige på 11 år

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 11 år.

Tak for dit brev! Det er godt du skriver, for det lyder som om du skal have lidt hjælp til at komme til at sove bedre om natten.

Du skriver at du bliver bekymret for lyde og er bange for at der står nogen udenfor.  Jeg kan godt forstå det er svært at sove, for det er da slet ikke rart at tænke på.

Det er vigtigt for både børn og voksne at få sovet om natten, for på den måde lader kroppen og hjernen op til næste dag, og får energi til at leve, lege og lære. Derfor er det også vigtigt at du får hjælp til at sove om natten.

Jeg tænker på, om du ikke kan snakke med dine forældre om de tanker du har, og de lyde du hører, efter du er kommet i seng og ligger og skal falde i søvn? Eller hvis du vågner i løbet af natten? Jeg tror de kunne være gode til at hjælpe dig med at finde på måder, som gør det nemmere for dig at sove.

I kunne måske læse sammen og de kunne blive lidt hos dig? Du kunne have døren åben eller noget dæmpet lys tændt på værelset? Eller i kan finde på noget som du kan tænke på, særlig godt kan lide, når lydene gør dig bekymret?

Det her er bare mine forslag, og jeg ved jo ikke hvad der er bedst for dig. Jeg er sikker på, at du og dine forældre har gode ideer, og at i sammen kan finde på måder som passer til dig. I kan jo prøve jer frem med forskellige måder, og se hvad der virker.

Måske synes du det er mærkeligt at snakke med dine forældre om, når du er 11 år gammel? Men det er helt naturligt at være opmærksom på hvad der sker rundt omkring en, og nogle gange kan man blive ekstra opmærksom, når man skal sove. Så kan fantasien komme til at tage lidt over, og man kan forestille sig alverdens ting – for eksempel at der står nogen udenfor eller lignende.

Jeg tror godt dine forældre ved hvordan det er at have det sådan, for jeg tror vi alle sammen har prøvet det. Og jeg er sikker på at de gerne vil hjælpe dig, og at det nok skal lykkes.

Jeg håber du snart kommer til at sove rigtig godt igen!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.