Brev
Jeg kan ikke..
Jeg ved ikke engang, hvordan jeg skal forklare, men jeg føler, at jeg må prøve, hvis jeg ikke skal ende med at tage livet af mig selv..
Jeg har virkelig ondt. Det svært at beskrive, for min mund har været syet sammen så længe nu.
Jeg har stirret blankt på min skærm i flere timer nu..
Jeg er så træt af at hade mig selv, så træt af at være hadet, så træt af gensidig had til denne verden og det her liv.
Jeg er så uforklareligt træt af at være bange. Bange for ham. Min far… Han skræmmer livet, lysten, håbet og drømmende ud af mig. Frygten flyder i mine årer.
Jeg er så rædselsslagen for, hvad han kan finde på at gøre mod mig, næste gang jeg træder forkert. Jeg bange for, at han en dag vil slå mig bevidstløs. Måske slå mig til døden.
Han hader mig, alt sammen fordi jeg er datter af hans ekskæreste. Min mor knuste min fars hjerte og nu hader han mig, fordi jeg er af hendes kød og blod. Han råber tit, at jeg er som hende.
Jeg tror ikke, at jeg har lyst til at leve i frygten længere. Jeg kan ikke klare hans had længere. Han banker hadet ind i mig! Jeg hader jo. Jeg hader det hele. Hele denne verdens uretfærdigheder. Mig selv. Min mor for ikke at være her. Jeg hader HAM!
Jeg vil ikke, men jeg kan ikke lade vær. Had er grimt, men det er ægte. Jeg føler hadet overtage hele min krop.
Jeg er så vred. Jeg har lyst til at skrige smerten ud. Skrige, råbe og være ukontrolleret, ubehersket og ligeglad. Jeg har lyst til at løbe langt væk fra min far, men tankerne holder mig i lænker.
Jeg kan ikke leve sådan her længere, det kan jeg virkelig ikke. Jeg er så langt ude nu, at det umuligt nogensinde at komme tilbage.
Hver dag skær jeg mine arme og ben til blods, fordi jeg håber på, at det kunne være svaret.. Men det som, at smerten er fuldkommen ligegyldig. Den bliver svagere og svagere. Jeg mærker ikke rigtig noget længere. Min hukommelse er svækket, minderne utydelige, fortiden giver ingen mening.
Jeg kan ikke tage ensomheden længere. Jeg føler, jeg ingenting har. Intet og ingen. Jeg har kun mig selv, men det har jeg næsten ikke engang.
Ord har aldrig været min stærkeste side. Jeg kan ikke forklare, uanset hvor meget jeg prøver. Alt er bare galt..
Måske er det egentlig bare mig jeg burde kigge på. Det starter vel altid ved en selv. Måske jeg burde gøre anderledes
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Du har beskrevet rigtig fint, hvor svært du har det, og hvor meget du lider. Jeg er glad for, at du fik skrevet dit brev. Og jeg er klar over, at det svært for dig, men du gjorde det. Det er godt, for du har brug for, at der er nogen, der hjælper dig. Og jeg forestiller mig, at du har skrevet brevet, fordi du føler dig alene og gerne vil have hjælp.
Du skriver, at din mund er syet sammen, så jeg tænker, at du har gået i lang tid alene med alle dine svære tanker og følelser. Det er der ingen mennesker, der kan holde til. Slet ikke når man som du, er 13 år. Så jeg kan godt forstå , at dit liv kan føles håbløst, men ved at skrive dit brev, har du åbnet for et lille håb om forandring.
Jeg ved ikke, om du bor hos din mor eller din far, men du har det i hvert fald ikke godt, der hvor du bor. Når børn ikke har det godt i deres familie, er det kommunen, der skal hjælpe, for alle børn har ret til at føle sig trygge, der hvor de bor. Jeg tænker på, om der mon er nogen af dine lærere, der ved, hvordan du har det? Og om du f.eks. kunne betro dig til en god lærer og evt. vise dit brev til ham/hende. Hvis en lærer får at vide, at du har det så svært, som du har fortalt mig, vil læreren hjælpe dig med at kontakte kommunen, så du kan få hjælp. Og det har du brug for.
Hvis du ikke synes, du vil fortælle om dig selv til en lærer, kan vi hjælpe dig med at få en bisidder hos Børns Vilkår. En bisidder er en person, der kan støtte og hjælpe dig med at kontakte kommunen og være med, hvis der skal være møder med sagsbehandleren. En bisidder vil hjælpe dig med at få dine tanker og ønsker frem om, hvordan dit liv kan blive bedre. Det kan måske være, at der er mulighed for, at du kan bo et andet sted, eller det kan være, at du får tilbudt samtaler med en psykolog.
Du kan læse mere om bisidderne her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-børnetelefonen
Som du kan se, er der rigtig gode muligheder for, at du kan få det bedre. Der er mennesker, der er parate til at hjælpe dig. Jeg håber, at du vil tage det næste skridt til at få hjælp, så livet igen bliver værd at leve.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen