Brev

Jeg kan ik’ 😔

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år!

Du har fuldstændig ret!

Hvis vi tænker, at vi skal overholde alle de krav, som vi hører om til punkt og prikke, risikerer vi at føle os stressede, triste og enormt forvirrede. Vi risikerer at glemme hvem, vi selv er.

Jeg kan sagtens forstå, at tankerne om de mange krav fylder i dit hoved. Det tror jeg, de gør for mange – både børn og voksne.

En del af problemet er, at der er ting, som vi ikke selv kan bestemme over – men som alligevel føles som krav, vi skal leve op til. Det hænger jo ikke sammen.

For eksempel har ingen børn indflydelse på, hvor megen kemi, der er i verden.

I har heller ingen indflydelse på, om telefonen overvåger jer – hvis det passer, at den gør det.

Dit brev kan måske være starten på en god snak i din familie, i skolen og blandt dine venner: Er det vigtigt, at vi overholder alle de krav, som vi læser og hører om?  Hvordan vi skal forstå de skræmmende ting, vi læser – er de rene sandheder?

Det kunne være en god opgave for din lærer – efter min mening!

Jeg tænker, at vi (du, jeg og alle andre) skal lægge kravene lidt væk og finde frem til de ting, som er vigtige for os. Og som gør os glade og gode at være sammen med i andres øjne.

Hvis du ser grundigt på din familie og dine venner, kan du måske nemmere få øje på de ting, der gør, at netop de mennesker er gode for dig at være sammen med. På den måde bliver der ikke så meget plads til at tænke over alverdens umulige krav.

Måske er der nogle ting ved dig, som din familie og dine venner godt kan lide, som slet ikke handler om de krav, som du fortæller om?

Jeg tror det, selv om jeg ikke véd det.

Vi kan ikke trylle tanker væk – men vi kan måske få tankerne til at fylde mindre ved at koncentrere os om andre ting.

Måske vil du have et forslag?

Mit forslag er, at du skriver ned, måske lige som i en dagbog, hvilke ting ved din familie og dine venner, der gør dig glad.

Bagefter foreslår jeg, at du skriver ned hvilke ting ved dig – som du tror, din familie og dine venner godt kan lide ved dig.

Dernæst, foreslår jeg, at du skriver ned hvilke ting, der gør dig glad. Altså, for eksempel, hvad du kan lide at lave.

Måske kan du også skrive ned hvilke ting, du kunne tænke dig at prøve af, hvis der er nogle ting, som du ikke har prøvet endnu.

Du kan bruge de ting, som du har skrevet, som en slags huskeliste til at fokusere på de ting, som gør dig glad og som du gerne vil prøve af.

Jeg foreslår, du taler med nogle andre om det. Det kan være din mor eller far eller en anden god voksen, som kan bakke dig op i at tænke på nogle nye ting  – og gøre nogle nye ting.

Du kan overveje at vise mit svar til de voksne, som du beslutter dig for at tale med.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Ellers kan du ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 og tale videre med en af de mange voksne, som sidder klar der.

Jeg ønsker for dig, at du får det godt igen.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

 

 

 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat