Brev
jeg her det ikke godt hjælp mig
hej mit navn er ***** og jeg er 14 år gammel
jeg har ikke kontakt med min far så jeg bor sammen med min mor
min mor og mig har haft et meget dårligt forhold til hinanden så jeg har være på børnehjem i ca. 2 måneder men jeg kom hjem igen pga min storebror truede mig med af slå mig ihjel
men efter ca. 2 uger blev det det samme som før
min mor begynde af råbe af mig kalde mig alt muligt låse mig inde på wc`et pga jeg ikke vil begynde med tørklæde og ikke bare nok med det vil hun også have jeg skal begynde med af være fuld dækket
jeg skal godt lide det jeg i ??
men jeg kan ikke klare det mere har ikke lyst til af være hjemme
jeg må igen gang være sammen med mine venner mere ??
ærligt har fået nok men er bange for af kommunen ikke vil tro på mig er virkelig bange ….
min mor bliver ved med af sige det fordi min mor fik mig til af sige jeg kun ville på børnehjem pga jeg hade brug for opmærksomhed
jeg er flyttet så jeg kan ikke snakke med en voksen mere
jeg har altid fået af vide af jeg er pisse grim fed tyk men ikke af mine venner eller veninder af min famillie af alle min søskende
hun bander altid
er lige glad med mig
hver gang jeg siger noget til hende råber hun mig i ansigtet
jeg kan ikke mere
hun slår mig ikke fysik men psykisk
hun knuser virkelig mit hjerte men så bliver hun også ved med af sige uden mig er hun intet
hun kan ikke leve uden mig hun ville dø og alle hendes veninder ville snakke om hende men ved ikke hvad jeg skal gøre ??
er bange for min storebror min mor
føler ikke jeg har en plads her … p
lesss hjælp mig
håber da du kan det :(((((((
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Du har meget på hjerte, og det er virkelig flot, at du skriver hertil og beder om hjælp. Jeg bliver rigtig bekymret for det, du skriver om de forhold, der er hjemme hos dig. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at overskue, hvad du kan stille op. Jeg læser faktisk også frem i dit brev, at du er bange for din bror og din mors reaktion, hvis du fortæller nogen om, hvad du oplever. Det lyder til, at du allerede har været meget igennem, og at din frygt er velbegrundet. Men jeg håber, at jeg i mit svar til dig kan give dig nogle muligheder for at få hjælp. For det tænker jeg, du i høj grad har brug for. Dét at du har skrevet herind vidner om, at du er modig, og at du vil passe på dig selv, for du har en oplevelse af lige nu at blive udsat for psykisk vold fra din mor. Og det er ikke OK.
Du nævner, at du før har været væk hjemmefra i 2 mdr, hvor du boede på et børnehjem. Ved du, om der stadig er en sag i kommunen, altså om der er en socialrådgiver der kender din familie stadig? Du skriver også på et tidspunkt, at I er flyttet, så måske er der ikke nogle fra den nye kommune, der har kendskab til din familie? Grunden til at jeg spørger er, at jeg tænker, at det der foregår hjemme hos dig skal undersøges nærmere, så du igen føler at forholdene er til at leve under og at du ikke føler dig truet. Jeg tænker, at din mor og hele din familie kan have brug for noget støtte, men det er kommunen, der skal undersøge dette nærmere. Så hvis du allerede har kendskab til en socialrådgiver, ville du måske kunne tale med ham/hende?
Et andet forslag er at finde en voksen udenfor din familie, som måske kan hjælpe dig med kontakten til kommunen? Det kunne være en lærer, en uu-vejleder, en AKT-lærer, en venindes mor eller en helt anden, du måske har tillid til? Vedkommende kunne lytte til, hvad du oplever derhjemme og har faktisk pligt til at underrette kommunen derefter. I kan også sammen tage kontakt til kommunen. Ville det være en mulighed for dig?
Nogen andet er at du har mulighed for at få en bisidder her fra Børns Vilkår:
Du kan ringe direkte til bisidderen eller til BørneTelefonen, så skal vi nok hjælpe dig!
Kærlig hilsen BørneTelefonen