Brev
Jeg har varet bange og nærvøs lige siden det skete
Jeg er 11 år gammel
og er her før jul var der en mand der var tæt på at voldtage mig men jeg nåede vek
lige siden der har jeg varet inde lukket og bange og jeg er nød til at gå med vanter for at folk ikke skal opdage at jeg skær i mig selv
der er ingen der ved at jeg var tet på at blive voldtaget men en af min veninder som godt ved at jeg skær i mig selv og hun tror at det er begrund af at jeg hader min mor men sådan er det ikke
her for nylig så jeg ham igen og så gik det for alvorg i gang
nu gæder jeg mindst 2 timer om dag og jeg har lige talt mine sår efter det siste 3 dage og der er 36 men aligevel tør jeg ikke at sige det til nogen
hvad skal jeg gøre for at komme op af igen
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Hvor er det godt at du skriver herind til BørneTelefonen, det er nogle grimme ting du har været udsat for. Når man har været udsat for et overgreb, så er det noget der sætter spor dybt i sjælen, så jeg kan sagtens forstå at du har det rigtig skidt. Den mand gjorde noget der overhovedet ikke er acceptabelt, og prøvede at voldtage dig, heldigvis nåede du væk i tide. Jeg tænker at du reagerede rigtig godt, for du havde modet og styrken til at løbe din vej. Den reaktion er MEGET flot af en 11 årig.
Den angst du må have følt da overfaldet skete, den angst sidder stadig i kroppen og for at du skal få det bedre, er det rigtig vigtigt at du får snakket om det der skete.
Du skriver at du ikke tør fortælle nogle hvad der er sket, er det mon fordi du er nervøs for om de tager dig alvorligt? Eller kan der være en anden årsag? Mange reagerer sådan, når man har det virkelig dårligt, så involverer man ikke andre personer, for det kan være så svært at gøre andre begribeligt hvordan man har det, så man vælger at holde det for sig selv. Men det kan føles ekstra hårdt hvis man ikke deler sine følelser men nogle.
Jeg tænker at det kan være en stor hjælp for dig at få snakket om det og specielt når man har været ude for sådan noget grimt noget, så har man tit brug for at snakke om det mange gange. Det er rigtig vigtigt at du får en følelse af at blive forstået og taget alvorligt, derfor vil jeg foreslå dig at du kan vise dette brev til din mor eller den voksen du vælger at snakke med, så hun eller den person kan se hvor meget det påvirker dig. Måske har du har en sød tante eller en sød lærer eller en anden voksen du syntes du kan snakke med, det vigtigste er at du for fortalt din historie til en troværdig voksen.
Jeg kan forstå du efterfølgende har mødt manden igen, som var ved at voldtage dig. Det er forståeligt du blev bange og stadig er bange for, om det måske kan ske igen. Derfor er det så vigtigt at en voksen får at vide, hvad han har gjort og hvordan det påvirker dig. Dels så du kan få hjælp, men også så manden kan blive anmeldt, for det han gjorde er ulovligt og skal stoppes, så han ikke udsætter dig eller andre for lignende igen.
Jeg ved ikke hvilket forhold du har til din mor, men måske skulle du prøve at tale med din hende? Det er jo overhovedet ikke sikkert, din mor har nogen fornemmelser for, at dit liv lige nu er så svært. Hvis du betroede dig til hende, så tænker jeg, at hun ville blive glad for den kontakt. Måske savner hun kontakten til dig?  Jeg gætter på, at hvis du fortæller hende hvad de er sket, så vil hun vil blive bekymret for dig og vil forsøge at støtte dig. Hvad tænker du om det? Ud fra dit brev, fornemmer jeg at der måske er lidt knas derhjemme. Men når nu du har været ude for noget så grimt som dette overfald, så er det ekstra vigtigt at familien ved hvad der er sket, så de kan hjælpe dig igennem.
Når det hele er rigtig svært og ked-af-det-følelsen bliver så stor at man ikke kan være nogle steder, så kan det føles som en lille lettelse hvis man skærer i sig selv. Man flytter smerten fra sindet til armen, men det virker kun kortvarigt. Jeg tænker det vil være rigtig godt, hvis du får noget hjælp til at bearbejde de svære følelser. På hjemmesiden www.selvskade.dk kan du læse om andre piger der skader sig selv, og om hvordan man kan få hjælp og støtte til at stoppe. Jeg synes, du sammen med dine forældre skal kigge på hjemmesiden. Når jeg skriver, du skal gøre det sammen med dem, er det fordi, det er rigtig vigtigt, at de kan støtte dig. Kan du mon bede dem om det? Hvis ikke du kan, så kig måske i første omgang selv på siden og overvej så, hvilken voksen i dit liv, som du tror ville være god at betro dig til.
Hvis du har lyst kan du måske starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Det kan være rart at fortælle om det til en voksen, man ikke kender, når man skal "øve sig" i at få det sagt.
Jeg ønsker for dig at du finder nogle gode voksne der kan hjælpe dig med at få bearbejdet det der er sket, så du kan bliver en gladere pige, for det fortjener du.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen