Jeg har varet bange og nærvøs lige siden det skete

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Hvor er det godt at du skriver herind til BørneTelefonen, det er nogle grimme ting du har været udsat for. Når man har været udsat for et overgreb, så er det noget der sætter spor dybt i sjælen, så jeg kan sagtens forstå at du har det rigtig skidt. Den mand gjorde noget der overhovedet ikke er acceptabelt, og prøvede at voldtage dig, heldigvis nåede du væk i tide. Jeg tænker at du reagerede rigtig godt, for du havde modet og styrken til at løbe din vej. Den reaktion er MEGET flot af en 11 årig.

Den angst du må have følt da overfaldet skete, den angst sidder stadig i kroppen og for at du skal få det bedre, er det rigtig vigtigt at du får snakket om det der skete.

Du skriver at du ikke tør fortælle nogle hvad der er sket, er det mon fordi du er nervøs for om de tager dig alvorligt? Eller kan der være en anden årsag? Mange reagerer sådan, når man har det virkelig dårligt, så involverer man ikke andre personer, for det kan være så svært at gøre andre begribeligt hvordan man har det, så man vælger at holde det for sig selv. Men det kan føles ekstra hårdt hvis man ikke deler sine følelser men nogle.

Jeg tænker at det kan være en stor hjælp for dig at få snakket om det og specielt når man har været ude for sådan noget grimt noget, så har man tit brug for at snakke om det mange gange. Det er rigtig vigtigt at du får en følelse af at blive forstået og taget alvorligt, derfor vil jeg foreslå dig at du kan vise dette brev til din mor eller den voksen du vælger at snakke med, så hun eller den person kan se hvor meget det påvirker dig. Måske har du har en sød tante eller en sød lærer eller en anden voksen du syntes du kan snakke med, det vigtigste er at du for fortalt din historie til en troværdig voksen.

Jeg kan forstå du efterfølgende har mødt manden igen, som var ved at voldtage dig. Det er forståeligt du blev bange og stadig er bange for, om det måske kan ske igen. Derfor er det så vigtigt at en voksen får at vide, hvad han har gjort og hvordan det påvirker dig. Dels så du kan få hjælp, men også så manden kan blive anmeldt, for det han gjorde er ulovligt og skal stoppes, så han ikke udsætter dig eller andre for lignende igen.

Jeg ved ikke hvilket forhold du har til din mor, men måske skulle du prøve at tale med din hende? Det er jo overhovedet ikke sikkert, din mor har nogen fornemmelser for, at dit liv lige nu er så svært. Hvis du betroede dig til hende, så tænker jeg, at hun ville blive glad for den kontakt. Måske savner hun kontakten til dig?  Jeg gætter på, at hvis du fortæller hende hvad de er sket, så vil hun vil blive bekymret for dig og vil forsøge at støtte dig. Hvad tænker du om det? Ud fra dit brev, fornemmer jeg at der måske er lidt knas derhjemme. Men når nu du har været ude for noget så grimt som dette overfald, så er det ekstra vigtigt at familien ved hvad der er sket, så de kan hjælpe dig igennem.

Når det hele er rigtig svært og ked-af-det-følelsen bliver så stor at man ikke kan være nogle steder, så kan det føles som en lille lettelse hvis man skærer i sig selv. Man flytter smerten fra sindet til armen, men det virker kun kortvarigt. Jeg tænker det vil være rigtig godt, hvis du får noget hjælp til at bearbejde de svære følelser. På hjemmesiden www.selvskade.dk kan du læse om andre piger der skader sig selv, og om hvordan man kan få hjælp og støtte til at stoppe. Jeg synes, du sammen med dine forældre skal kigge på hjemmesiden. Når jeg skriver, du skal gøre det sammen med dem, er det fordi, det er rigtig vigtigt, at de kan støtte dig. Kan du mon bede dem om det? Hvis ikke du kan, så kig måske i første omgang selv på siden og overvej så, hvilken voksen i dit liv, som du tror ville være god at betro dig til.

Hvis du har lyst kan du måske starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Det kan være rart at fortælle om det til en voksen, man ikke kender, når man skal "øve sig" i at få det sagt.

Jeg ønsker for dig at du finder nogle gode voksne der kan hjælpe dig med at få bearbejdet det der er sket, så du kan bliver en gladere pige, for det fortjener du.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.