Brev
Jeg har sendt nogen ulovlige billeder som jeg ikke vidste der var ulovlig
Hej
idag var jeg kommet til at sende et billede af noget tortur.
Min ven delte en Masse klamme billeder som jeg sendte til nogen vidste ikke sådan nogen ting var ulovlig så da jeg fandt ud af det snakkede jeg med dem i gruppen og en af dem vil melde det til Politiet,
Jeg er Rigtige bange fordi jeg vil ikke i fængsel eller have noget på min straffe papir eller hvad det nu hedder
håber i vil hjælpe mig er rimelig bange og ryster og ved ikke hvad jeg skal gøre det er første gang jeg bruger børnetelefonen har altid tænkt at jeg ikke skal bruge det men nu er jeg faktisk rimelig bange for at jeg skal komme i fængsel. 🙁
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige dreng,
Først og fremmest vil jeg gerne forsikre dig om, at du ikke kommer i fængsel. Jeg kan godt forstå, at du er nervøs og bekymret og bange for det. Men du kommer helt sikkert ikke i fængsel. Den kriminelle lavalder i Danmark er nemlig på 15 år. Det betyder, at hvis du er under 15 år, så kan du ikke idømmes en straf og komme i fængsel. Hvis det skulle gå hen og blive meldt, så er jeg sikker på, at politiet vil tage en snak med dine forældre om det og fortælle dem om, hvad der er sket.
Nogle gange kan man godt komme til at sende noget videre – nærmest i ren refleks – uden først at tænke over, om det egentlig er okay at sende videre. Måske er du blevet helt chokeret, da du har modtaget de her klamme billeder fra din ven. Og så forestiller jeg mig, at du måske har sendt det videre, fordi du er blevet så chokeret, at du måske har villet finde ud af, om andre blev lige så chokerede som dig.
Samtidig vil jeg også gerne rose dig for, at du tænker over, hvad du har gjort. Det lyder til, at du efterfølgende har spekuleret meget over, om det mon var en god idé at sende det videre. Og at du også er kommet frem til, at det rent faktisk er ulovligt at videresende sådan noget. Jeg kommer til at tænke på, om du mon ved, hvorfor det er ulovligt at sende det videre? Det er ulovligt af flere grunde. Blandt andet fordi at det kan være ubehageligt for andre at få tilsendt. Ligesom du også oplevede, at det faktisk var ubehageligt for dig at modtage de her klamme billeder.
Det vigtigste for mig i det her er også, om du er okay? Det lyder til, at det har været nogle ret voldsomme billeder, der er blevet sendt rundt. Og jeg får lyst til at sige til dig, at det kunne være rigtig godt, hvis du kunne fortælle til nogle voksne, hvad der er sket. Det kan være en forælder, en lærer, en ældre søskende, eller en helt anden. Det er rigtig vigtigt, at du ikke går rundt med tankerne omkring det her alene. Så kan det nemlig vokse sig meget større i dit hoved. Og rigtig mange oplever, at når de har taget tilløb til at få sagt det højt, så føler man sig ikke alene med problemerne, og så kan de nogle gange føles mindre.
Mit allerbedste råd til dig vil derfor også være, at du får fortalt nogen om det her. Det håber jeg rigtig meget, at du har mod. Og du må gerne vise det her brev og også mit svar, hvis det kunne hjælpe dig til at få sagt det højt.
Du er selvfølgelig også velkommen hos os på 116111 sms, telefon eller chat.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.