Jeg har sendt nogen ulovlige billeder som jeg ikke vidste der var ulovlig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige dreng,

Først og fremmest vil jeg gerne forsikre dig om, at du ikke kommer i fængsel. Jeg kan godt forstå, at du er nervøs og bekymret og bange for det. Men du kommer helt sikkert ikke i fængsel. Den kriminelle lavalder i Danmark er nemlig på 15 år. Det betyder, at hvis du er under 15 år, så kan du ikke idømmes en straf og komme i fængsel. Hvis det skulle gå hen og blive meldt, så er jeg sikker på, at politiet vil tage en snak med dine forældre om det og fortælle dem om, hvad der er sket.

Nogle gange kan man godt komme til at sende noget videre – nærmest i ren refleks – uden først at tænke over, om det egentlig er okay at sende videre. Måske er du blevet helt chokeret, da du har modtaget de her klamme billeder fra din ven. Og så forestiller jeg mig, at du måske har sendt det videre, fordi du er blevet så chokeret, at du måske har villet finde ud af, om andre blev lige så chokerede som dig.

Samtidig vil jeg også gerne rose dig for, at du tænker over, hvad du har gjort. Det lyder til, at du efterfølgende har spekuleret meget over, om det mon var en god idé at sende det videre. Og at du også er kommet frem til, at det rent faktisk er ulovligt at videresende sådan noget. Jeg kommer til at tænke på, om du mon ved, hvorfor det er ulovligt at sende det videre? Det er ulovligt af flere grunde. Blandt andet fordi at det kan være ubehageligt for andre at få tilsendt. Ligesom du også oplevede, at det faktisk var ubehageligt for dig at modtage de her klamme billeder.

Det vigtigste for mig i det her er også, om du er okay? Det lyder til, at det har været nogle ret voldsomme billeder, der er blevet sendt rundt. Og jeg får lyst til at sige til dig, at det kunne være rigtig godt, hvis du kunne fortælle til nogle voksne, hvad der er sket. Det kan være en forælder, en lærer, en ældre søskende, eller en helt anden. Det er rigtig vigtigt, at du ikke går rundt med tankerne omkring det her alene. Så kan det nemlig vokse sig meget større i dit hoved. Og rigtig mange oplever, at når de har taget tilløb til at få sagt det højt, så føler man sig ikke alene med problemerne, og så kan de nogle gange føles mindre.

Mit allerbedste råd til dig vil derfor også være, at du får fortalt nogen om det her. Det håber jeg rigtig meget, at du har mod. Og du må gerne vise det her brev og også mit svar, hvis det kunne hjælpe dig til at få sagt det højt.

Du er selvfølgelig også velkommen hos os på 116111 sms, telefon eller chat.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.