jeg har fået et angstanfald

Jeg har fået angstanfald og var meget bange om natten

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Tak for dit brev.

Du fortæller, at du har fået et angstanfald. Som jeg læser det, skete det om natten.

Angstanfald kan være rigtig ubehagelige. Jeg har talt med mange børn og unge, som har prøvet det. De fortæller, at et angstanfald kan opleves på mange måder.

Nogen får svært ved at trække vejret, andre ryster. Nogen begynder at græde eller går helt i panik, fordi de ikke ved, hvad der er ved at ske. Lige meget hvordan dit angstanfald var, så kan det være rigtig underligt og ubehageligt at prøve.

Angstanfald kan komme af mange forskellige ting. Hvis det har været om natten, kan det være, det er kommet, fordi du har haft mareridt. Anfaldene kan også komme af andre ting; hvis vi ikke har det godt, eller der er noget, vi tænker meget på.

Jeg tænker på, om nogen mon opdagede, du havde et anfald? Jeg spørger, fordi det er rigtig vigtigt, at nogen ved det skete. Fordi det var om natten, har du måske fortalt din mor eller far om det?

Hvis ikke nogen ved det, så synes jeg, du skal fortælle om det. Det kan være til din mor eller far eller en lærer, du godt kan lide.

Du har skrevet til mig. Det kan du også gøre til dem. Du kan bare skrive en seddel, hvor der står; “Jeg har haft et angstanfald. Det var ikke rart. Jeg vil gerne tale om det.” – du kan lægge sedlen på køkkenbordet eller give din lærer det i hånden eller skrive på Aula. Kunne du have mod på det?

Så kan den voksne komme til dig og snakke om det. Det er nemlig rigtig vigtigt at snakke om. Du skal ikke gå alene med de tanker og måske også frygten for, at det sker igen.

Du kan også ringe til os på 116111 og snakke om det. Vi er her altid – også om natten hvis du oplever det igen.

Her kan du også se, hvordan du kan hjælpe dig selv, hvis anfaldet skulle komme igen: Angst

Jeg tror på, du kan snakke med en voksen om det. Du har allerede været super modig og skrive til mig.

De kærligste tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.