Jeg har det vildt dårligt for tiden,..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige

Hvor lyder du bare som en sød og tænksom pige, der er rigtig god til at sætte ord på alle de følelser og tanker, du går med omkring, nutiden og fremtiden…
Jeg vil starte med at fortælle dig, at du, ud fra det du beskriver, minder mig om en helt almindelig pige på 12, snart 13 år… Din krop og din tankegang forandrer sig meget i de år du går i møde, men jeg får lyst til at sige, at det er dig, der bestemmer, hvor hurtigt det skal gå med at blive ’rigtig’ teenager. Alderen er bare et tal, og måske bliver du påvirket af, at de andre i klassen begynder at tale om at feste og om at drikke alkohol. Når man er en pige på 12 år, er det slet ikke meningen, at man skal være fuld…

Når det er sagt, så kan du selvfølgelig ikke styre, hvor hurtigt din krop udvikler sig og hvornår du får din menstruation. Noget tyder også på, at du er på vej til at få menstruation, nu hvor du får en del udflåd… Jeg kan sagtens forstå, at du bliver lidt nervøs, men jeg kan fortælle dig, at blodet ikke ’løber’ ud. Det er selvfølgelig meget forskelligt fra pige til pige, hvor meget man bløder. Man siger, at en pige bløder under en deciliter per måned (og det er ikke særlig meget…) Du kan måske prøve at finde et decilitermål i køkkenet og se, hvor meget det er… Når man bløder omkring menstruation, løber det ikke ligeså hurtigt, som hvis du for eksempel kommer til at skære dig i fingeren.

Du fortæller om din bedste veninde S, som du går til dans med og som du bliver rigtig glad af at være sammen med… Det lyder som en pige, du stoler på, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan du ville have det med at snakke lidt med hende (indimellem I har det sjovt!)? Måske kan hun genkende nogle af de ting, du er ked af og bange for. Jeg gætter på, at enhver pige i din alder bliver lidt skræmt ved at tanken om at skulle være mor (?) Hvad tror du mon?

Døden er en mærkelig ting… Det tror jeg, at mange mennesker synes. Det er svært at forholde sig til den, netop fordi vi ikke ved, hvad der sker, når vi ikke her mere.
Du fortæller, at du snakker med din lærer hver fredag, om hvordan det går i skolen… Har du nogensinde fortalt hende om nogle af de tanker, du går med omkring livet og teenageårene? Måske kan du lokke hende/ham til at tage nogle af dine tanker op som emner i en klassens time for eksempel. (Og de andre behøver jo ikke at vide, at det er dig, der har foreslået det…) Hvordan tror du, det ville være at høre, hvad nogle af de andre i klassen tænker om at blive teenager og blive mor/far?

Jeg er rigtig glad for at høre, at du har en god familie… Men fordi man har en god familie, kan man godt blive ked af det en gang imellem, og det er helt ok. Har du mon fortalt din mor om, hvorfor du bliver så ked af det, når du ikke kan komme ind på din goSupermodel-blog? Måske kunne du prøve at snakke med hende om, hvad du bruger den til…? Og fortælle, hvad du går og tænker om livet. Måske kan hun genkende nogle af dine tanker fra den gang hun var en ung pige? (Og så vil jeg lige sige, at mødre godt kan være nogle glemsomme nogle en gang imellem…) Jeg tænker, at det er lidt vigtigt for dig at få en snak med hende om, hvad det betyder for dig at have en E-mail og en goSupermodel-profil, som du kan logge ind på. Hvad tænker du?

Hvis du får brug for hjælp til, hvordan du kan tale med hende om det, vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen, hvor rådgiveren kan spørge lidt mere ind til, hvad du laver på din E-mail og goSupermodel, så I måske sammen kan finde på nogle forslag til, hvordan du bedst får forklaret din mor om det…
Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive her til brevkassen igen :)

Kærlig hilsen, BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.