Brev
Jeg har brug for hjælp
Kære BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14 år. Jeg har en masse problemer da jeg har en morfar som har haft 13 blodpropper, 3 i hjertet og resten i hjernen. Han har også epilepsi Og han falder tit. Jeg er meget bange for at miste ham eller bare nogle andre i min familie.
Min far har også haft en blodprop og min mor har en godartet tumor i hypofysen som hun var meget syg af for ca 10 år siden hvor hun blandet andet mistede synet i 3 måneder.
Er meget bange for hun bliver syg igen lige så meget fordi lægerne var bange for at miste hende. Jeg har aldrig mistede nogle før så ved ikke hvordan det er. Så frygter meget den dag det sker.
Jeg har det bare generelt ikke særlig godt heller ikke i skolen har ikke rigtig lyst til at tage i skole om morgen. Det er ikke fordi jeg ikke har venner i skolen eller ikke klarer mig godt i skolen. Men syntes bare slet ikke det er rart at gå i skole er også gået nogle gange gået grædende ud af klassen fordi jeg har haft det dårligt.
Jeg snakker ikke med en trivhselscoah på min skole. Men føler ikke jeg kan tale med ham og om alt min lærer har også hevet fat i meget et par gange fordi de ville snakke med mig. Men jeg føler bare ikke jeg kn snakke med nogle om det selv om de fleste omkring mig ved jeg har det svært fordi de fleste i min klasse har set mig gå grædende ud af klassen eller snakke med trivhselscoahen.
Når jeg så endelig snakker med nogle om det er det som om den jeg snakker med bare er ligeglad og bare lader som om det er ikke er noget….. jeg føler bare ikke der er nogle der forstår mig eller lytter
Nogle gange forstår jeg slet ikke hvorfor jeg er her og hvorfor det er mig der skal have så “mange” problemer og ikke en anden.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre kan i hjælpe mig.
Kærlig hilsen pigen på 14 år…..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Hvor lyder det til, at du har oplevet mange sygdoms-forskrækkelser. Både din morfar, din far og din mor har oplevet sygdom. Hvor er det godt, at du rækker ud, så du ikke skal gå med det hele selv. Det kan nemlig være rigtig svært at dele sådanne nogle tanker – derfor er det rigtig godt tænkt at skrive til Brevkassen.
At være bange for at miste er en helt normal følelse at få, når man som du har oplevet at være tæt på at miste. Det sætter gang i en masse tanker om livet og døden, og samtidig kan det sætte gang i en frygt, som kan være svær at håndtere alene. Jeg kan godt forstå, at du føler dig bange, når du i så tidlig en alder har oplevet sygdom så tæt på.
Det er helt naturligt, at du bliver ked af det, når du bliver ramt af tanker om at miste dem, du holder af. Men hvis tankerne kommer til at fylde hele ens hverdag, så bliver det for hårdt
Faktisk lyder det som om, at tankerne også påvirker dig i skolen. Jeg er rigtig ked af at høre, at du har det svært i skolen. Det lyder slet ikke til, at du trives, og det skal vi have gjort noget ved.
Jeg tænker på, om du mon kan snakke med din mor om det? Det kan være en rigtig svær samtale at tage hul på, men jeg tror, at din mor rigtig gerne vil snakke med dig om din angst for at miste. Jeg kan forestille mig, at hun selv har været bange og dermed sagtens kan forstå dine følelser og tanker.
Måske har du allerede prøvet at tale med hende – men uden resultat. Hvis det er sådan, kan der være mange grunde. Måske er hun selv så træt og bange, at hun ikke er god at tale med. Måske føles en samtale ikke mulig, fordi din mor ikke kan se ting fra din side? Det kan også være, at du og din familie bare ikke er gode til at tale om ting, der er svære. Så må du tale med en anden voksen. Hvem kan du tale med?
Prøv at tænke godt over det. Har du mon en mormor eller en faster, du plejer at tale godt med? Det kan også være en pædagog på skolen – eller en helt anden voksen, du har tillid til.
Det er vigtigt, at de voksne ved, hvordan du har det i skolen. Sammen kan I måske kontakte din klasselærer, så læreren ved, hvorfor du ikke trives og hvorfor du bliver så ked af det, at du begynder at græde. Hvis du har lyst, kan du og din mor måske snakke med din lærer om, at det her med at være bange for at miste, er et emne som I kan tage op på klassens time.
Jeg tror, at både du og dine klassekammerater vil have stor gavn af at snakke om livet og døden. Jeg er sikker på, at der er flere af dine klassekammerater, som kan genkende din frygt for at miste, selvom det måske ikke er noget de giver udtryk for. Har du mon mod på at prøve denne idé?
Det lyder til at din lærer rigtig gerne vil hjælpe og støtte dig. Men det er vildt ærgerligt, at du oplever, at hverken din lærer eller din trivsels-coach på skolen rigtigt forstår dig. Nogle gange skal man forklare det samme flere gange for at blive forstået på den måde, man har brug for.
Det er de voksnes ansvar, at de lytter til dig og hjælper dig. Men det virker som om, at de har behov for, at du er meget tydelig. Måske kan du skrive et brev eller en mail til dem, ligesom du har skrevet til os?
Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes, det er ubehageligt at komme i skole, når du ikke har det særlig godt. Derfor håber jeg, at du kan finde modet til at fortælle din mor og andre voksne om dine følelser, så du ikke skal stå med ansvaret alene. For det skal du ikke.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og kan finde modet til at snakke med din mor eller en anden voksen. Det er så sejt af dig, at du har skrevet til Brevkassen, for det har helt sikkert ikke været let at skrive disse tanker og følelser ned. Du er en modig pige, selvom du er oplever at være bange.
Hvis du har brug for at tale mere med os, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her sidder der voksne klar til at lytte til dig, og som rigtig gerne vil hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen