Brev
Jeg hader mine tanker
Kære BB
jeg vil meget gerne sige tak for denne geniale Hjælpelinie. Det gør mig glad, at nogen tænker over hvordan de kan hjælpe folk.
Jeg vil gerne af med nogle tanker og bekymringer da de et begyndt at gå ud over mit helbred.
Jeg har altid været en pige der tænker meget over ting, men det er begyndt at gå over gevind nu. Jeg tænker meget over universet, livet, døden og hvorfor man i det hele taget eksistere.
Jeg er rimelig sikker på jeg er Ateist fordi jeg synes de fleste religioner (af hvad jeg ved om dem) overskrider mim fornuft. Jeg håber på at der er noget efter døden, som at man måske bliver genfødt som en ny levende skabning. Men inderst inde er jeg overbevist om at der intet sker, altså man holder op med at eksistere.
Det lyder måske ikke særlig farligt, men for mig gjorde det. Og med ‘gjorde’ mener jeg at jeg ikke frygter det lige så meget længere.Jeg var angst for det og fik angstanfald, men det problem har jeg fået løst. Har haft sagt det til mine forældre og fået hjælp af min læge. Mit problem er nu, at jeg tænker for meget over livet, ironisk nok:P Jeg finder alt meningsløst.
Er begyndt her på det sidste at kradse mig selv på mine lår med en mini skruetrækker…. Måske ikke lige den mest ‘cutter agtige’ ting, men den er så nem at skjulde og forvolder heller ikke stor skade. Men jeg bliver alligevel skuffet over mig selv på grund af det.
Mine forældre tror alt er i orden, men det er det ikke. Måske kan jeg være glad, men mindst én gang i løbet af dagen føler jeg mig trist og håbløs.
Tror ikke det er depression, for der er man jo trist størstedelen af dagen, det er jeg ikke, kun noget af tiden, det svinger lidt (måske også pågrund af min alder xD)
Mit spørgsmål her er så, om jeg burde sige det (åbenlyst spørgsmål, svaret er ja) og hvordan jeg så for det sagt.
Det er ekstremt svært for mig at sige, da min far lige har været gået ned med stress og stadig får lidt ’tilbagefald’ (det var efteråret men er begyndt komme lidt tilbage) og så har han også mistanke om at min mor har spiseforstyrrelse. (Altså kaster mad op igen med vilje).
Jeg har denne følelse af at hvis jeg siger det, bliver det ‘endu’ et problem at tage sig af:(
Håber i kan give mig nogle råd. Undskyld hvis brevet er meget langt:P
Kh C
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C på 13 år
Tak for dine søde ord. Dem er vi meget glade for.
Jeg kan godt forstå, at du tænker, som du gør - altså at du ikke vil give dine forældre endnu et problem at tage sig af, hvis du fortæller dem, hvordan du har det... men det er ikke desto mindre nødvendigt at gøre det alligevel.
Dine forældre har måske deres problemer, men de kan nok også være der for dig og hjælpe dig, når du har brug for det.
Deres problemer vokser ikke, hvis du fortæller, at du har det dårligt, eller at du har det svært med nogle ting. Tværtimod kan det få dem til at vågne op fra deres egne problemer.
De fleste forældre tilsidesætter nemlig sig selv i det øjeblik, deres børn ikke trives.
Hvis du ikke siger noget, så kan dine problemer vokse sig større, og hvis de gør dét, så kan det blive meget sværere for dine forældre at hjælpe dig. Og det kan blive meget sværere for dig at modtage hjælp. Kan du følge mig i det?
Derudover vil jeg lige sige, at mange teenagere tænker meget over tingene, og i nogle tilfælde kan det løbe helt løbsk, og så skal man selvfølgelig have hjælp til at få kontrollen tilbage.
Derudover hvis du har haft angst før, så er det rigtig vigtigt, at du igen reagerer på det, for angst kan være svær at styre, hvis den får lov at stå på i for lang tid. Det lyder til at det hjalp dig, da du gik til lægen - mon det vil være en hjælp igen?
Jeg ved godt, at det kan være svært lige at få taget hul på snakken med ens forældre, men jeg kan høre, at du er ret god til at beskrive, hvad du føler og tænker, så jeg vil egentlig opfordre dig til enten at sige det lige ud - eller til at skrive det i et brev, som du har gjort her.
Her får du meget tydeligt forklaret, hvad problemet går ud på. Mon ikke du kunne gøre det samme til dine forældre?
Og ellers er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen 116111, så vi kan hjælpe dig med, hvordan du præcist får taget hul på samtalen eller et brev.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen