Brev
Jeg hader mig selv
Kære BB.
For er årstid siden blev min søster og mig overfaldet på gaden. Siden har jeg haft angst, men det er ved at være væk. Istedet er min selvtillid faldet og faldet, og den rammer snart bunden.
Jeg hugger hele tiden ned på mig selv, og ser alle de dårlige ting, som at jeg bagtaler, hele tiden er en undskyldning for mig selv og tit siger uintelligente ting, fordi det gør de populære piger.
Jeg græder flere gange om ugen, og for det meste er det et eller andet latterligt jeg er ked af, men jeg kan ikke lade være. Jeg føler ikke at jeg kan snakke med nogen, især fordi min mor er børne/unge psykolog, så jeg er bange for at hun synes det er noget pjat, eller at det er pinligt for hende.
Håber i kan hjælpe!
Mvh. psykolog-datteren på 16 år.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit ærlige og modige brev til Brevkassen.
Når jeg læser dit brev er jeg imponeret over, hvor god du er til at se dig selv udefra og mærke, hvad det gør ved dig, når du kommer væk fra den, du er. Det er en virkelig god egenskab, som du kan bruge til både at hjælpe dig selv, men også til at mærke, når du har brug for hjælp fra andre.
Det lyder som om du godt kunne bruge noget hjælp til at få bearbejdet dine oplevelser og reaktioner i forbindelse med det overfaldet. Og det er helt naturligt. Et overfald er en voldsom oplevelse, som tager tid og hjælp at komme sig over.
Jeg tænker helt modsat af dig i forhold til din mor. Jeg tænker, at hun af alle vil forstå, hvordan en sådan oplevelse kan påvirke i lang tid. Og forstå dit behov for at få hjælp til at bearbejde alle de følelser, der følger.
Du fortælle ikke så meget om dit forhold til din mor. Jeg tænker alligevel, at hun vil gøre alt, hvad hun kan for at hjælpe dig. Hvis ikke du har lyst til at tale med hende eller få hjælp af hende, er jeg sikker på, at hun i sit netværk kan finde en person, der vil kunne hjælpe dig.
Ud af dit brev kan jeg læse, at du er en fornuftig, stærk pige. At bede om hjælp, når man ikke har det godt inden i, er ikke et tegn på svaghed - tværtimod. Det kræver mod og styrke at bede om hjælp - ligesom du gør i dette brev.
Måske er din mor ikke den første, du har mod på at fortælle, hvordan du har det. Måske det kan hjælpe at starte med at tale med en veninde, din søster eller en anden voksen du har tillid til og ved vil lytte.
Det første skridt til at få det bedre er at anerkende, at du ikke har det godt. Det skridt har du allerede taget. Næste skridt bliver at bede om hjælp. Det synes jeg virkelig, du skal gøre. Du fortjener at have det godt og være en glad pige og igen føle, at du er tro mod dig selv.
Hvis du først har lyst til at fortælle din historie helt anonymt er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen