Brev
Jeg græder når jeg bliver stresset
Hej, jeg er en 13 årig dreng.
Jeg har det lidt svært med at få venner, er en smule ensom. Men det er ikke mit problem, er nemlig god til at være mig selv.
Der hjemme har jeg det også super godt, min familie lytter når jeg snakker osv. Fagligt fejler jeg heller ikke noget.
Men problemet er at jeg nemt bliver stresset. Jeg har ikke stress, det skal dog lige underskrives. Men bliver en ting væk, eller går der kaos i mit system så bliver jeg stresset. Jeg begynder at græde.
Jeg har et lille legetøj som hjælper mig, den hedder en Tangle. Den sidder jeg med i hånden. Den hjælper med at koncentrere og sådan noget. Men jeg vil gerne stoppe med at blive stresset.
Hilsen mig.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Mange tak for dit brev. Når jeg læser det, så tænker jeg: her er en dreng, som kender sig selv og sine egne behov rigtig godt. Du er god til at være dig selv, du har et godt forhold til din familie og fagligt klarer du dig godt.
Når man bliver teenager, siger man ofte at ”hjernen er under ombygning”. Det betyder, at der i den periode sker mange forandringer. Både med kroppen, med hjernen, tankerne og med følelserne. Man begynder at forstå verden (og sig selv) på en ny måde.
Mange får måske et mere følsomt sind - der er mange nye ting, som skal prøves og samtidig kan man stå over for flere udfordringer, som man skal igennem.
Dette kan være en af grundende til, at du nogle gange kan føle dig stresset i forskellige situationer. For nogen kan de stressede følelser dog fylde så meget, at man har brug for lidt støtte til, hvad der hjælper, når man får det sådan. Du har allerede fundet ud af, at det hjælper dig, at sidde med Tangle, når det hele bliver lidt for meget - og det synes jeg er rigtig godt.
Du skal endelig blive ved med at gøre det, som hjælper dig.
Når og hvis du oplever at glemme en ting, kan det nogle gange hjælpe at ”tænke tilbage”: Hvad gjorde jeg for lidt siden - og hvad gjorde jeg før det - og før det….nogle gange kan det hjælpe en til, at huske på det, som man har glemt.
Hvis det er noget vigtigt, som du skal huske, kan du prøve at skrive en påmindelse på din telefon eller på en lille seddel.
Måske kan du også prøve, at fortælle dine forældre hvordan du oplever det, når noget bliver lidt for meget og du bliver ked af det. Det kan være, at dine forældre kan hjælpe dig godt igennem og støtte dig? Det lyder i hvert fald som om, at du er tryg ved dem.
Det er godt at øve sig i de ting, der er svært. Det er også vigtigt, at du ikke går og bliver ked af det tit. Så jeg tænker, at du sammen med din familie, kan lave nogle gode aftale for, hvordan I bedst gør det, når du bliver stresset og ked af det. Ligesom du fandt ud af, at Tangle hjalp dig.
Og så skal man huske, at det nogle gange er okay at sige "skidt pyt". F.eks. "Hov, nu blev min tandbørste lige væk. Skidt pyt, jeg finder den nok om lidt". Det kan også nogle gange være noget, som ens forældre kan hjælpe én med at sige.
Jeg håber, at det kunne hjælpe lidt.
De allerbedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen