Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Jeg græder når jeg bliver stresset

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Mange tak for dit brev. Når jeg læser det, så tænker jeg: her er en dreng, som kender sig selv og sine egne behov rigtig godt. Du er god til at være dig selv, du har et godt forhold til din familie og fagligt klarer du dig godt. 

Når man bliver teenager, siger man ofte at ”hjernen er under ombygning”. Det betyder, at der i den periode sker mange forandringer. Både med kroppen, med hjernen, tankerne og med følelserne. Man begynder at forstå verden (og sig selv) på en ny måde.

Mange får måske et mere følsomt sind - der er mange nye ting, som skal prøves og samtidig kan man stå over for flere udfordringer, som man skal igennem.

Dette kan være en af grundende til, at du nogle gange kan føle dig stresset i forskellige situationer. For nogen kan de stressede følelser dog fylde så meget, at man har brug for lidt støtte til, hvad der hjælper, når man får det sådan. Du har allerede fundet ud af, at det hjælper dig, at sidde med Tangle, når det hele bliver lidt for meget - og det synes jeg er rigtig godt.
Du skal endelig blive ved med at gøre det, som hjælper dig.

Når og hvis du oplever at glemme en ting, kan det nogle gange hjælpe at ”tænke tilbage”: Hvad gjorde jeg for lidt siden - og hvad gjorde jeg før det - og før det….nogle gange kan det hjælpe en til, at huske på det, som man har glemt.

Hvis det er noget vigtigt, som du skal huske, kan du prøve at skrive en påmindelse på din telefon eller på en lille seddel.

Måske kan du også prøve, at fortælle dine forældre hvordan du oplever det, når noget bliver lidt for meget og du bliver ked af det. Det kan være, at dine forældre kan hjælpe dig godt igennem og støtte dig? Det lyder i hvert fald som om, at du er tryg ved dem.

Det er godt at øve sig i de ting, der er svært. Det er også vigtigt, at du ikke går og bliver ked af det tit. Så jeg tænker, at du sammen med din familie, kan lave nogle gode aftale for, hvordan I bedst gør det, når du bliver stresset og ked af det. Ligesom du fandt ud af, at Tangle hjalp dig.

Og så skal man huske, at det nogle gange er okay at sige "skidt pyt". F.eks. "Hov, nu blev min tandbørste lige væk. Skidt pyt, jeg finder den nok om lidt". Det kan også nogle gange være noget, som ens forældre kan hjælpe én med at sige. 

Jeg håber, at det kunne hjælpe lidt. 

De allerbedste ønsker fremover fra

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat