Brev
Jeg føler mig presset
Hej, mig og minbror spiller klaver, jeg er den ældste og spiller derfor bedre. Jeg kan godt lide at spille klaver, men jeg har ikke særligt godt med at “optræde” for andre, iser når det kommer uventet. Der var engang hvor vi havde naboerne på besøg, jeg var oppe på mit værelse med nogle andre. Mine forældre kalder mig der efter ned til de voksne hvor jeg skulle spille noget på klaveret.
Det havde jeg virkelig ikke lyst til. Sp det sagde jeg. Mine forældre begyndte så at presse mig lidt forsigtig (bga. Gæsterne) . Jeg ville virkelig ikke fordi jrg havde ikke forberedt mig på at spille foran andre. Men jeg gjorde det alievel. Jeg spillede et nummer og var på vej væk, men så pressede mine forældre mig til at spille igen. Jeg havde ikke lyst, og da jeg spillede begyndte jeg at græde lidt.
Næste dag, hvor gæsterne var væk, begyndte de at skællene mig ud, og sige at jeg er mega pinlig. Det gør de hver gang. De skræller iovrigt også kun mig sådan rigtigt ud, men ik min lillebror, som også nogle gange siger fra. Jeg ved godt at jeg skal presses lidt, men det er stadig ikke rart. Jeg har prøvet at sige det til dem men de lytter ikke. Jeg kan gost lide mine forældre, men nogle gange er det svært
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige
Hvor er det godt du skriver, jeg kan godt forstå du syntes at det er svært og ikke har det godt med at du bliver presset specielt når du selv siger fra.
Det er godt at du føler efter, og tør sige fra når der er noget du ikke har løst til. Desværre lytter dine forældre ikke til hvad du siger
Det at dine forældre  presser dig til at optræde selv om du siger fra og derefter skæller dig ud for at du begynder at græde er ikke i orden. At spille klaver er en hobby der skal være sjov og man skal kun vise den frem vis man har lyst – ikke fordi andre synes man skal.
Du har ret til at blive lytte til og dine grænser respekteres. Det er rigtigt, som du selv skriver, at man nogle gange skal presse. Men jeg fornemmer, at presset er blevet for stort for dig.
Jeg synes det er meget godt at du allerede har prøvet at snakke med dine forældre om problemet. Hvis du har mod på det kan du prøve igen. Du kan fortælle dem om hvordan det føles når de presser dig og måske foreslå at i samme planlægger optrædener.  Hvis du altså selv er interesserede i at blive bedre til at optræde.
Du kan også prøve at snakke med din lærer om det. Selv om det ikke involver skolen kan lærerne stadige hjælpe med, at du har det godt. Han/Hun kan fx hjælpe med at tage en snak med dine forældre
Det kan også være, du kan snakke med en anden voksen du stoler på fx et andet familiemedlem eller en vens forældre. Eller spillelæreren -hvis du lige nu har sådan en.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal starte en samtale, kan du vise den, du vil snakke med dit brev og mit svar
Du kan også skrive et nyt brev til den person så er det måske nemmer at få sagt. Her er et link til vores guide om breve og en video der kan give dig råd.
Håber mit svar kan hjælpe dig. Du har allerede vist mig at du er en stærk og modige pige der kender sine grænser. Hold fast i at du har ret til at sige fra og det må dine forældre lære at respektere. Du beskriver selv at de godt kan finde ud af det med din lillebror så jeg tror og håber på de også kan med dig.
Du er velkommen til skrive igen eller ringe til. Vi sidder klar til en snak på telf.116111
De bedste hilsner fra BørneTelefonen