Jeg føler mig ikke god nok

Hej børnetelefonen

jeg har det lidt svært derhjemme og føler mig ikke god nok jeg prøver at tale med mine veninder om det men det er som om at jeg har brug for noget hjælp jeg vil

Hals gerne være anonym

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 10- årige pige

Mange tak for dit brev. Det lyder  som om, det ikke er særlig nemt at være dig lige nu. Derfor tænker jeg også, at det er ekstra sejt, at du har overskud til at skrive til os og spørge om hjælp. Du viser mig tydeligt, du er en meget handlekraftig pige.

Det er virkelig godt klaret, at du rækker ud og fortæller en anden om de problemer, du har. Det er det første skridt mod at få det bedre.

Jeg har talt med mange unge om ikke at føle sig god nok. Nogle unge fortæller, at følelsen kan vokse sig større, jo mere man fokuserer på alt det, som andre kan. Nogle unge har følt sig hjulpet af at tage en pause fra Instagram. Nettet kan let puste til følelsen af, at man ikke lever op til alt det, som andre mennesker kan.

Følelsen at være god nok kan svinge meget. Det tror jeg, at alle kender. Følelsen kommer måske hurtigt frem, når man taler med en god ven eller en person, man er tryg ved. Det kan være meget forskelligt hvilke personer, der kan få én til at føle sig god nok.

Måske forsvinder følelsen af at være god nok fuldstændigt, når man taler med andre personer – fx bestemte klassekammerater eller ens far.

Du skriver, du har det lidt svært derhjemme. Måske kan dét, der føles svært, forstørre følelsen af ikke at være god nok. Jeg ved fra andre unge, at de to ting kan hænge sammen. Derfor er det så godt, at du har talt med dine to veninder. Måske har du lagt mærke til, at det kan føles rart at tale lidt med andre – i stedet for at gå rundt med tankerne for sig selv?

Mon du kender en lærer, som du plejer at kunne tale godt med? Du kan jo fortælle, at du også har det lidt svært derhjemme. Mon du ville turde tale med din lærer om hverdagen hjemme hos dig? Nogle lærere kan være gode at tale med, fordi de er vant til at tale med børn om deres problemer. De ved også ofte, hvor man kan få mere hjælp, og de kender lidt til din familie.

Du kan f.eks. sige  eller skrive til din lærer, du gerne vil tage en privat snak med ham eller hende. Så vil din lærer finde et godt  tidspunkt, hvor I kan tale sammen. Jeg tænker, det kan være en god ide, hvis du fortæller, hvordan det er at være dig derhjemme. Sæt lidt ord på, hvad der sker derhjemme. Du kan måske sige noget om, hvordan din familie behandler dig. Gad vide, hvad du tænker om dette?

Nu ved jeg ikke, om du mon kommer på besøg hjemme hos en af dine søde veninder? Jeg spørger, fordi det måske kunne være en ide at tale med din venindes mor, hvordan du har det. Det kan hjælpe at række ud mod flere voksne og fortælle, hvad man er ked af.

Du kan også overveje at ringe til BørneTelefonen 116 111. Her sidder søde voksne, der vil  lytte til dig og hjælpe dig videre.

Jeg håber meget, at mit svar kan hjælpe dig. Du har vist stort mod ved at skrive herind. Jeg er ret sikker på, det vil hjælpe dig at få snakket med en voksen, så du kan få det godt derhjemme og føle, du er god nok, som du er!

Jeg sender dig mange venlige og varme tanker.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.