Jeg føler at min fammillie svigter mig.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Jeg kan godt forstå, at du har det svært efter alle de ting, du har oplevet gennem dit liv. Men dit liv kan blive bedre, og du kan blive lykkelig igen. Det må du aldrig miste troen på. Du lyder til at være en dreng, der kæmper rigtig meget for at få det godt, og med den evne du har til at se tingene og de ting som er vigtige for dig, er jeg sikker på, du nok skal få et godt liv.

Nogen gange kan ens familie og deres problematikker komme til at fylde så meget, at man får en oplevelse af, at man selv ’forsvinder’ i det. Når man ikke får sine behov for kærlighed opfyldt af sine forældre, og ens hverdag er fyldt med skænderier og psykisk tortur, er det helt forståeligt, at man bygger et skjold op omkring sig selv for at passe på sig selv. Det er en måde at lukke af for det. Ligesom da du gemte dig under bordet da du var lille, beskytter du dig nu bag dit skjold. Det kan også betyde, at man kan blive usikker og bange for hvad andre mennesker tænker om én, og man kan have svært ved at tro på, at andre mennesker vil en det godt. Når man bliver alt for optaget af, hvad andre tænker om én, kan man have svært ved at være afslappet, når man er i nærheden af andre. Det kan måske være grunden til, at du føler, at du har svært ved at gå normalt, når du er sammen med andre. Men mange gange eksisterer de ting kun oppe i vores egne hoveder. Hvis du spurgte dem, så de sikkert ikke bemærket noget mærkeligt ved din måde at gå på.

Det lyder som om, at du igennem mange år har higet efter en kærlighed fra dine forældre, som du ikke har fået – og det er helt naturligt, at man gør det. Børn har brug for deres forældres kærlighed. Det lyder som om, at du konstant bliver skuffet over, at du ikke får det fra dine forældre, som du har brug for, fordi de også har det svært på forskellige måder. For at blive lykkelig, tror jeg, det er vigtigt, at du får fyldt dit liv med mennesker og oplevelser, som gør dig glad. Fremfor at blive skuffet over, at du ikke får det, du har brug for, vil jeg råde dig til, at arbejde hen i mod, at give dig selv kærlighed. Det kan du fx gøre ved at gøre ting, som gør dig glad og som du har lyst til. Måske har du brug for at lave en liste over ting, som gør dig lykkelig, får dig til at smile og mærke det der er rart. I hvilke situationer er det fx, at du er lykkelig ca 5 gange om året? Kan du skabe flere af dem? Prøv også at tænke over, hvordan dit liv skal se ud, hvis alt var godt, og du skulle føle dig lykkelig i fremtiden. Selv om det måske virker som ønsketænkning, kan det være godt at have en idé om, hvor man gerne vil hen.Vi kan desværre ikke ændre fortiden, men vi kan kigge frem og så får man måske øje på små ting man kan gøre, for at arbejde sig langsomt hen imod målet.

Når jeg læser dit brev tænker jeg, at det lyder som om, at du har brug for at komme væk. At lægge lidt afstand til dine forældre i en tid, så du kan få tid og plads til dig selv, og fokusere på at få et godt liv, så du kan lægge skjoldet, og også have det godt i selskab med andre. Jeg tror det er vigtigt, at du adskiller dine behov fra dine forældres og deres problemer, så du ikke konstant bliver suget ind i deres problematikker. Et forslag kunne være, at tage et år på efterskole. Her kan du møde andre jævnaldrende, som måske også har haft brug for at komme hjemmefra, og som kan genkende nogle af de ting, du også kæmper med, og du kan møde voksne, som kan være gode at snakke med. Mange unge, der har det svært med deres forældre, nyder godt af at komme på efterskole, og få deres forældres problematikker på afstand. Så der er plads til dig og nye venskaber, sammen med voksne, som på dig med friske øjne. Det betyder ikke, at man ikke skal have kontakt med sine forældre, men det kan måske blive mere hyggeligt at ses, når hverdagen ikke er fyldt med problemer. Efter sådan et år, vil du måske også have større chance for at blive erklæret uddannelsesparat, fordi du får mulgihed for at få det bedre psykisk – det kan nemlig også have indflydelse på, om lærernes vurdering af, om man er uddannelsesparat. Hvis dine forældre ikke har råd til at betale for efterskolen, er der mulighed for at søge om støtte igennem kommunen. Vil det være en idé, du kan snakke med dine forældre om, en lærer eller uddannelsesvejleder på skolen? Du kan læse mere på www.efterskole.dk - her kan du søge efter det som interessere dig og finde den skole der passer dig bedst.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Et sidste råd jeg vil give dig er, at ringe, sms’e eller chatte til BørneTelefonen, hvis du har brug for at snakke, eller har brug for hjælp til nogle af de ting, jeg har foreslået dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste, og håber at du snart bliver glad og lykkelig.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.