Brev
Jeg føler at alle sys jeg er grim
Hej børnetelefonen.
Jeg har svært ved at formulere mit problem, men nu prøver jeg.
Jeg er populær i klassen og bare i det hele taget, jeg har altid været på drengenes top 1 eller 2.
Jeg har det bare så ubehageligt når folk kigger på mig, jeg kan slet ikke klare det også med min familie, jeg er så bange for at de bare tænker ad, fordi jeg føler mig ad og føler bare at alle tænker at jeg er ad.
Også hvis jeg sådan går hen mod en puha, jeg føler mig fed og grim og at de kun kigger på mine lår eller mine bryn.
Jeg er ogs træt af alle de kommentarer de giver mig hele tiden “de der bukser sidder da godt nok dårligt” “haha hvor du grim” “dine bryn er ret grimme idag” og “din mascara klumper lidt idag”
jeg får virkelig bare ikke nogle gode kommentare, jeg sys at det er så hårdt og er ved at tude hver gang.
Jeg føler mig så grim, ingen skal bare se mig.
Er også bange for folk jeg ikke kender som en seje eller sådan noget bare tænker “fuck hun er buttet” eller “wow hun er grim i virkeligheden” det er så ubehageligt. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv, gider ikke verden lige nu.
Min mor og far har godt lægget mærke til mit problem og kommentere også at jeg aldrig viser mit ansigt og bare gemmer det bag håret og kigger ned, men det hjælper ikke at de bare siger det.
Hjælp hjælp
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev!
Rigtig mange teenagere (især piger) har det sådan som dig i perioder. Også selvom der slet ikke er noget at være ked af.
Når man er ung og er ved at finde ud af, hvem man er, og hvordan man gerne vil være og se ud, så sammenligner man ofte sig selv med alle andre. Man er usikker på mange ting og har brug for at vide, at man er okay. Når man så møder kritik af ens udseende eller stil, så får man nemt en følelse af at være helt forkert. Men bare rolig. Det er du ikke. Du er fuldstændig normal.
Du kan også være sikker på, at mange af de andre piger, der siger, at dine bryn eller bukser ikke sidder så godt "i dag", har det på samme måde som dig.
Og når de siger sådan til dig eller andre, så er det højst sandsynlig en måde at forsvare sig selv på. Hvis de finder fejl hos en anden, så står de ikke alene med deres egne fejl, hvis du forstår, hvad jeg mener?
Jeg er helt sikker på, at du er fuldstændig okay. Og jeg er også helt sikker på, at den selvkritik, du er plaget af lige nu, går over med tiden.
For at gøre noget ved det lige nu, kunne du prøve at sige noget positivt til de andre piger.
Hvis du fx siger til én af pigerne, at hendes hår eller make-up sidder godt, eller at hendes tøj er flot, så vil hun blive glad, og hun vil selv blive bedre til at lægge mærke til andres positive sider.
Det er en måde at støtte sig selv i at lægge mærke til positive ting fremfor at føle sig oversvømmet af negative ting, og det er noget, der kommer positivt igen.
På den måde kan hele pigegruppen begynde at lægge mærke til hinandens gode sider i stedet for at kommentere det, der stikker udenfor. Forstår du?
Held og lykke med det!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen