Brev
Jeg får flashbacks efter overfald
Hej BB.
Jeg er en pige på 14, snart 15 som kommer fra en by på sjælland
Inden sommerferien blev jeg overfaldet af en gruppe piger til noget motion- artig dag.
Jeg kendte ikke pigerne. Det startede med at de kaldte mine venner for grimme ting, så jeg valgte at bryde ind, og spørge om de ikke ville stille sig et andet sted. Det blev de meget sure over! En af dem sagde noget grimt om en af mine venner, og derfor valgte jeg at forsvare ham. Derefter blev jeg revet i håret, kastet ned på jorden og sparket i hovedet. Har jeg fået at vide (var bevidstløs).
Men det som det skal handle om er at jeg måske ikke fik talt ordentligt ud om det da det skete. Fordi på det sidste har jeg lagt meget mærke til at jeg egentlig får nogle “flashbacks” en gang i mellem.
Jeg har også taget mig selv i nogle gange at sidde henne i skolen og få ubehagelige tanker om det, altså jeg forestiller mig at de FX. kommer ind af døren med en kniv osv. Jeg har også haft et par mareridt om det. Et andet eksempel er at jeg lige sad og hørte musik, og ligepludselig fik jeg flashbacks til overfaldet, og begyndte at græde helt vildt, uden at jeg selv tænkte over det.
Jeg kunne rigtig gerne tænke mig at snakke ud om det med en kvindelig pædagog som vi har i min klasse. Hun har sagt at jeg altid kan komme til hende hvis jeg har brug for det. Jeg har bare ikke lyst til at gå hen og sige “Hej, kan vi snakke sammen?”
Jeg håber at du har nogle råd til hvordan jeg kan få hende til at tage initiativ til at snakke med mig.
På forhånd tak 🙂 – Hilsen pigen der er bange!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Det lyder som en meget ubehagelig oplevelse du har haft! Det er godt, at du kan mærke, at det du oplever med flashbacks, handler om, at du ikke fik talt ordentligt om det da det skete. Det er så fint, at du allerede ved, hvem du kan tale om det med, får jeg tænker, at du har helt ret i, at det er det du har brug for.
Som du skriver kan det være svært at gå hen til en og sige, at man gerne vil snakke. Det er også svært at få nogle til at tage initiativ til at komme, at tale med en uden, at de er klar over, at man gerne vil snakke med dem. Du bliver nødt til at give hende et hint om, at nu er du klar til at snakke om det. Nogle oplever, at det kan være lettere, at skrive. Kan det være en hjælp for dig at skrive en seddel, hvor der står, ”kan vi snakke” og give den til hende?
Jeg forstiller mig, at du kan give hende den i hånden og så kan hun komme til dig – hvad tænker du om det?
Jeg bliver glad for at læse, at du er en person som har mod på at forsvare dine venner. Det er virkelig sejt af dig, det er ikke alle der har mod på det – det kan du godt være stolt af! Derfor tænker jeg også, at du er en person som har mod på at give din pædagog et hint om, at nu er du klar til at snakke med hende om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen