Brev
Jeg er så flov og bange
Hej BørneTelefonen.
Jeg har været meget dum. Jeg har stjålet noget makeup i Matas, og skammer mig meget. Det er cirka en time siden. Nu er jeg bare virkelig bange for om de lige pludselig banker på min dør, og er sure. Kan Matas godt finde ens adresse?
– kh mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år!
Det er ikke så godt, at du er kommet til at stjæle makeup i Matas. Jeg gætter på, at du føler dig flov og bange nu, fordi du godt ved, at det du har gjort, er forkert.
Dem fra Matas, kan ikke finde din adresse. Men i nogle butikker har de overvågningskameraer, hvor de kan se, om nogen stjæler. Der kan også være butiksdetektiver, som kan opdage, hvis man stjæler noget. Hvis man bliver taget i at sjæle, vil dem i butikken eller butiksdetektiven ringe til ens forældre, og sige det. Man skal selvfølgelig aflevere tingene tilbage. Hvis det er meget, man har stjålet, kan de måske sige, at man ikke længere må komme i butikken. Uanset hvad, er det rigtig ubehageligt at blive taget i at stjæle. Man har også rigtig dårlig samvittighed, hvis man er kommet til at gøre det, sådan som du har nu.
Jeg synes, du skal gå ned i Matas med det makeup, du er kommet til at stjæle, og sige, at du er meget ked af, at du er kommet til at tage det uden at betale for det. Måske kan du bede din mor eller far om at gå med, hvis du synes det er meget ubehageligt at gøre selv. Når du har gjort det, er jeg sikker på, at du vil have det meget bedre bagefter.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen