Jeg er så bange

Kære bb

jeg er en pige på 11,

jeg har gjordt noget mega dumt
da jeg var 6 stjal jeg fra Kvickly
jeg ved ikke engang hvorfor

lige siden har jeg haft dårlig samvittighed

hver gang jeg spiller s p eller k skulle man sige sin største hemmelighed og det kunne jeg bare ikke

jeg har ikke rigtig sagt noget, hjælp mig

PS jeg ved godt jeg ikke kan blive straffet men kan få en bøde

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev.

Det at stjæle er selvfølgelig ikke noget, man må gøre, men jeg ved, at mange børn og unge har prøvet det en enkelt gang eller to. Du skriver, at du ikke ved, hvorfor du gjorde det. Jeg tror, at det for mange handler om spænding, da det jo er forbudt. Nogle kan også synes, man er sej, hvis man har prøvet at stjæle. Andre bliver presset til det.

Nu er det jo fem år siden, du stjal fra Kvickly, og du skriver, at du siden har haft dårlig samvittighed, og at det er din største hemmelighed. Det lyder ikke på mig til at du kunne finde på at stjæle igen. Jeg tænker, at tiden er inde til at give slip på den dårlige samvittighed og dele din hemmelighed med nogle andre. Hvem mon du kan fortælle det til? En god veninde, en søskende eller dine forældre?

Du får nok ikke en bøde, når det er så lang tid siden. Og på en måde kan man sige, at du har fået "straf" nok - når du har gået med dårlig samvittighed så længe. Det tror jeg også, at dine forældre vil forstå. Måske kan du vise dem dit brev og mit svar, hvis det er lettere end at sige det til dem direkte.

Du har gjort dig en vigtig erfaring i, hvordan dårlig samvittighed kan påvirke ens liv, og derfor tænker jeg heller ikke at du vil gøre noget lignende igen.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.