Brev
Jeg er så bange
Kære bb
jeg er en pige på 11,
jeg har gjordt noget mega dumt
da jeg var 6 stjal jeg fra Kvickly
jeg ved ikke engang hvorfor
lige siden har jeg haft dårlig samvittighed
hver gang jeg spiller s p eller k skulle man sige sin største hemmelighed og det kunne jeg bare ikke
jeg har ikke rigtig sagt noget, hjælp mig
PS jeg ved godt jeg ikke kan blive straffet men kan få en bøde
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev.
Det at stjæle er selvfølgelig ikke noget, man må gøre, men jeg ved, at mange børn og unge har prøvet det en enkelt gang eller to. Du skriver, at du ikke ved, hvorfor du gjorde det. Jeg tror, at det for mange handler om spænding, da det jo er forbudt. Nogle kan også synes, man er sej, hvis man har prøvet at stjæle. Andre bliver presset til det.
Nu er det jo fem år siden, du stjal fra Kvickly, og du skriver, at du siden har haft dårlig samvittighed, og at det er din største hemmelighed. Det lyder ikke på mig til at du kunne finde på at stjæle igen. Jeg tænker, at tiden er inde til at give slip på den dårlige samvittighed og dele din hemmelighed med nogle andre. Hvem mon du kan fortælle det til? En god veninde, en søskende eller dine forældre?
Du får nok ikke en bøde, når det er så lang tid siden. Og på en måde kan man sige, at du har fået "straf" nok - når du har gået med dårlig samvittighed så længe. Det tror jeg også, at dine forældre vil forstå. Måske kan du vise dem dit brev og mit svar, hvis det er lettere end at sige det til dem direkte.
Du har gjort dig en vigtig erfaring i, hvordan dårlig samvittighed kan påvirke ens liv, og derfor tænker jeg heller ikke at du vil gøre noget lignende igen.
De bedste hilsner
BørneTelefonen