Brev
Jeg er MEGA ensom
Hej
Jeg er en pige på 14 år, som føler sig mega ensom.
Jeg har da jeg var yngre altid haft virkelig mange venner, og folk jeg kunne komme til hvis der var noget, men sådan har jeg det slet ikke længere. Min personlighed har ændret sig mega meget de seneste år. Da jeg var mindre var jeg “den sjove pige”, og alle synes jeg var mega sjov, og jeg kunne mærke at folk virkelig satte pris på mit selskab. Jeg har dog virkelig ændret mig, og jeg er de seneste år blevet mere indadvendt. Var også lidt indadvendt da jeg var mindre, men slet ikke på samme måde som i dag. Jeg føler folk ikke rigtigt sætter pris på mit selskab længere, så de venner jeg har er egentlig ikke nogen jeg føler er “ægte” venner, men bare nogen jeg er sammen med for ikke at gå alene, og ligne en kæmpe taber.
Jeg elsker at være alene, men elsker også at være sammen med venner. Ved at i min alder er folk sammen med deres venner næsten hver dag efter skole, og også i weekenderne, og jeg ligger for det meste bare i min seng og ser Netflix. Føler mig virkelig ensom, og har ikke rigtigt nogen venner udover dem fra min klasse, hvilket jeg mega godt kunne tænke mig. Ved bare ikke hvordan jeg skulle kunne få nye venner, jeg går nemlig ikke til noget i min fritid, så ved ikke hvor jeg ellers kunne få venner fra.
Jeg er selvfølgelig venner med alle i min klasse, men har ikke rigtigt nogen tætte venner, og er bange for at jeg er sådan en der ikke kan få venner. Hvad skal jeg gøre når jeg skal på gym, altså hvis jeg ikke kan blive venner med nogen. Er ret bekymret for fremtiden, og om jeg vil blive ved med at føle mig så ensom. Er mega bange for det.
Håber virkelig I kan hjælpe
På forhånd tak 🙂
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det dér med at have og få venner kan være rigtig svært. Du er slet ikke den eneste, der har sådan.
Når man går ind i puberteten, kan man godt føle, at der sker en hel masse – at man ændrer sig. Det gør man måske også. Der sker mange ting: Kroppen udvikler sig,måden man tænker om sig selv, andre og livet ændrer sig også. Man kigger mere kritisk på sig selv,  går lidt mere ind i sig selv og det tager tid, der sker jo mange forandringer, som man holder øje med for at forstå, hvad der i gang. Man begynder at interessere sig for nye og andre ting. Og måske får man nogle andre venner end dem, man havde, da man var yngre.
Man kan også have en periode i sit liv, hvor man føler, man bare ikke passer sammen med ens venner længere. Det er måske også dét, du kan mærke?
Når man har det sådan, kan man enten prøve at kigge efter, om der kunne være nogle personer, man passer lidt bedre sammen med. Det behøver ikke være fra andre steder end i skolen. Måske er der nogen i klassen eller parallelklassen, du aldrig har snakket med, men som du måske godt kunne se dig selv sammen med nu?
Man kan også prøve at lave noget andet med de venner, man har. Måske virker dét, man plejede at lave sammen, ikke så godt mere. Så kan det være, det fungerer bedre, hvis man laver noget nyt. Laver en filmklub, nogle spilledage (f.eks. XBox eller brætspil), begynder at gå til noget sammen eller laver noget helt andet efter skoletid.
Tror du, det ville fungere, hvis du prøvede at lave noget med en af de venner, du har nu? Noget, som gør, at I er sammen på en lidt anden måde?
Selvom du måske ikke føler, at de venner, du har, er tætte, “ægte” venner, så kan de måske blive det på et tidspunkt. Det kan også være, at de ikke bliver det, men at de er hyggelige nok at være sammen med lige nu?
Måske vil det også være rart at lave nogle weekendaftaler engang imellem? Det kan godt være, at du ikke føler, det vil være vildt spændende med nogen af dem, du kender, kan det alligevel være et godt afbræk fra sengen og Netflix.
Hvis du er sammen med nogen i lidt længere tid – og bare på tomandshånd – kan det være, at I, efter at have ses nogle gange, finder ud af, I har et eller andet tilfælles. Og så kan det alligevel være, I bliver ret gode venner – selvom du måske startede med at tænke, at I slet ikke passede sammen.
Har du snakket med din familie om, hvordan du har det? Måske kan de opmuntre dig til at lave en aftale, når du ikke orker? Men bare det at have nogen at snakke med, kan være virkelig rart. Så går du ikke alene rundt med alle dine tanker og bekymringer.
Det er nemlig også vigtigt, at du snakker med nogen om dine bekymringer for, om du overhovedet vil få nogle venner på gymnasiet. Det kan være rigtig hårdt at gå rundt og bekymre sig sådan om fremtiden.
Når man starter på gymnasiet er der mange, der ikke kender nogen – og på den måde kan det, nogle gange, være lidt nemmere at finde en ny ven – fordi der ikke allerede er dannet forskellige “grupper” eller venskaber. Det kan også være, man ikke synes, det er lettere. Men situationen er i hvert fald en helt anden end i din folkeskoleklasse.
Så selvom du måske ikke synes, du har nogle “ægte” venner nu, er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan finde ud af at få dem. Det har du jo været god til, så mon ikke at du stadig kan det på en anden måde end før? Lige nu har du en tid, hvor du ændrer dig – det samme sker også for dine jævnaldrende, så I kæmper måske hver især med at “finde” jer selv på ny. Måske virker dét, at prøve at være mere sammen med nogle af de venner, du har nu – det kan være I faktisk bliver tættere. Og ellers kan det være, du har lyst til at starte i en klub eller til en fritidsaktivitet efter skole?
I forhold til gymnasiet er der stadig længe til – og jeg tror, at du nok skal få nogle gode venskaber dér også. Og det bliver du måske også selv mere sikker på, hvis du får nogle lidt tættere venskaber inden da.
Hvis du har brug for at snakke mere om det hele, er du altid meget velkommen til at ringe eller SMS’e ind til os på 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen