Jeg er ikke tryg hos mik familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Nogle gange er det ikke sådan lige til at forklare, hvorfor man har det, som man har det. Men det betyder ikke, at der er noget forkert eller mærkeligt i, at man har det på en særlig måde.

Der kan være flere grunde til, at du har det sådan med din familie. Det kan være, at du har haft en oplevelse af at være uden for, når du tidligere har været sammen med dem? Det kan også være en tanke, man har haft – og så kan man pludselig blive bange for, at det faktisk kommer til at ske. Det kan også være, at man ikke lige kan finde en forklaring på, hvorfor man har det, som man har det.

Det kan måske være svært for dine forældre at forstå, hvorfor du har det sådan, hvis de ikke har oplevet, at du er blevet holdt uden for. Men det er vigtigt, at de alligevel prøver at forstå det, for man kan godt have brug for at snakke med nogen om det, når man har det sådan.

Måske vil det alligevel hjælpe dig at snakke med dine forældre igen? Det kan være, at de kan være med til at gøre noget, som får dig til at føle dig bedre tilpas, når du er sammen med den del af familien? Det kan f.eks. være, at de kan være opmærksomme på, at du er med i samtalen – og måske vil det hjælpe dig at sidde ved siden af dine forældre og ikke de andre? Sådan kan der være små ting, der kan gøre, at situationen ikke føles så ubehagelig. Og så forsvinder angsten eller frygten for at blive holdt uden for måske helt til sidst.

Hvis det er svært at tale med dine forældre, kan du måske ringe eller SMS’e til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 og snakke mere om det? Man kan også skrive til os på Chatten.

Det kan være, at det er nemmere at vise dine forældre dit brev til os sammen med svaret her? Måske har dine forældre ikke helt forstået, at det er noget, der går dig rigtig meget på? Hvis du bliver ved med at have det sådan, som du har det nu, er det en mulighed, at du og dine forældre kan prøve at gå til din læge. Selvom dine forældre ikke helt forstår, hvorfor du har det sådan, kan lægen måske forklare det -  eller hjælpe med at finde ud af, hvordan du kan stoppe med at have det sådan.

På BørneTelefonens hjemmeside kan man lave sin helt egen plan for, hvad man kan gøre, når man bliver utryg og bange. Måske kan den hjælpe dig med at finde ro, når der er familiebesøg? Du kan finde den her: https://bornetelefonen.dk/find-ro-0

Det er i hvert fald ikke meningen, at du skal have angst over at være sammen med din familie, så det er godt, at du skriver herind!

Bedste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.