Brev
Jeg er følger at jeg er en fejl
Hej børnetelefonen
Jeg har i lang tid holdt hemmeligt at jeg ikke har det så godt, med mig selv og at være sammen med andre,
Og følger at ingen elsker mig.
Da jeg gik i 6 klasse var alt helt fint
Jeg plejede altid at være glad og social. Men nu har jeg det som om at jeg er en fejl
Da mig og nogle andre skulle flytte skole, fordi vi skulle gå i 7 klasse. jeg troede at alt ville blive fint men…
Men så ændret alt sig..
Den første dag på den nye skole var rædsomt, alle ignorerede mig, selv min bedste veninde som jeg hade et crush på. (Er bisexual)
Og lige så stille begyndte alle bare at ignorere mig. (Næste alle gør)
Og altid når nogle snakke med mig eller prøvede. Går jeg helt i panik, mine hænder begynder at svede og jeg for det dårligt.
Jeg begynder også at få søvn problemer.
Og vær eneste dag når jeg ser mig selv i spejlet følger jeg bare at jeg er grim og dum og alt det der.
Har ikke fortalt det her til nogle men
Jeg har skrevet et selvmordsbrev.
Og er på en måde blev enige med mig selv at jeg ville dø når jeg enden bliver 14 eller 15.
Det går heller ikke så godt med familien.
Min mor er skredet fra os og hun har på en måde altid hadet mig og hun har tit sagt at hun ville ønske at hun kun hade fået en søn.
Og er blevet så i tvivl om hun har redt, for på en måde har jeg det som om hun har redt og på en måde ikke.
Undskyld for min lange fortælling
Og historie. Men har virkelig brug for hjælp.
Det ville gøre mig så glad hvis i hjalp mig, så jeg kunne føle mig glad igen.
(Har taget mange teste med om jeg har anxiety og depression, og de er begge to positive)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev.
Du behøver ikke at undskylde for et langt brev. Det er bare godt, at du lytter til dig selv og søger hjælp.
Jeg kan sagtens følge dig i, at det kan være rigtig svært, når man får den følelse, at de mennesker, der er omkring en ikke udviser interesse og varme.
Det er ikke okay, at du i skolen har den oplevelse at blive ignoreret og det er heller ikke i orden, at din mor giver udtryk for, at hun hellere vil have en søn. Derimod fortjener du at føle dig elsket og værdsat for den du er.
Du skriver i dit brev, at du kan svede og få det dårligt, når nogen snakker til dig. Er der nogle gange, hvor du ikke oplever, at du går i panik og får det dårlig? Jeg spørger om det, fordi jeg tænker, at det kan være godt at finde de personer og/eller miljø, hvor man kan føle sig tilpas.
I dit brev skriver du, at du er biseksuel. Jeg ved ikke om du kender til – eller om det er noget for dig – men der er et LGBT fristed for unge, der hedder AURA, som ligger forskellige steder i Danmark. De går nemlig op i, at man skal have lov til at være den seksualitet man vil – uden at føle, at ”man er en fejl”.
Jeg tænker også på, om det kunne være en ide at få talt med en voksen om, hvordan du har det indeni og det selvmordsbrev du har skrevet?
Da du er under 18 år, er det de voksnes ansvar, at du har det godt og får hjælp. Er der mon en voksen i din familie som du kan betro dig til?
En anden mulighed kunne også være, at du kan tage fat i din skolelærer. Da det kan være svært at sætte ord på sine følelser, når man står i situationen, kunne det måske være en hjælp at vise det brev, du har skrevet til os – til din lærer.
Jeg ved ikke, om du ved det, men der er faktisk mange unge, der på et tidspunkt har haft selvmordstanker, men som alligevel har fået det bedre. Jeg nævner det, fordi at det er muligt at komme igennem hårde perioder, særligt med den rette støtte.
Du skriver, at du før dit skoleskiftet var glad og social. Jeg tænker, at det er muligt at vende tilbage til at være dette igen. Du har allerede taget det første skridt på vejen til at blive glad igen ved at skrive herind. Det kræver mod og styrke at skrive til BørneTelefonen, og jeg håber, at du kan finde den samme styrke frem igen og bruge den til at tage fat i en voksen.
Hvis du ikke synes, at du kan snakke med en voksen du kender, er du meget velkommen til at SMS’se eller ringe til os 116111. BørneTelefonen vil altid være der for at hjælp dig og komme med andre løsningsforslag.
Kærligst hilsen
BørneTelefonen