Jeg er blevet voldtaget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Hvor er det godt, at du har fundet mod til at skrive herind. For det du har oplevet, skal du ikke gå med alene.

Du har brug for hjælp. Du skal have hjælp til at finde ud af, om du er gravid. Men du skal også have hjælp, fordi du er blevet voldtaget. Det er nemlig meget alvorligt – og jeg kan derfor godt forstå, at du har det svært lige nu.

Du skriver også, at du har meget ondt i maven. Derfor bliver jeg bekymret for, om du er kommet til skade. Det er derfor også vigtigt, at du hurtigt kommer til læge.

Jeg ved fra andre børn og unge, der er blevet voldtaget, at det kan være rigtig svært at fortælle det til nogen. Jeg kan derfor godt forstå, at du ikke har fået fortalt dine forældre eller din lærer om det endnu.

Men jeg ved også, at det er rigtig vigtigt, at du får noget hjælp. Og du skal have hjælp fra en voksen.

Derfor er den en rigtig god ide, at du finder en voksen snart, du kan snakke med.

Hvis ikke du har lyst til at tale med dine forældre eller dine lærere, kan du finde en anden voksen.

Måske en pædagog fra din SFO eller fritidshjem?
Måske en voksen fra en fritidsinteresse, du går til. Eller har gået til?
Måske dine bedsteforældre?
Måske en anden fra din familie?
Måske din nabo?
Måske en af dine veninders mor eller far?
Måske sundhedsplejersken på din skole?
Eller en anden voksen, du er tryg ved.

Hvis det er svært at tale om, så kan du skrive et brev i stedet. Du kan også vise dit brev og mit svar til den voksne.

Jeg ved, at man godt kan komme til at føle, at det er ens egen skyld, at man er blevet voldtaget. Måske har du også tænkt sådan? Og måske er det derfor, du ikke har fortalt nogen om det?
Men det er IKKE din skyld. Det skal du huske.

Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116111. Så kan vi hjælpe dig med at finde en voksen, der kan hjælpe dig.

Mange knus og tanker fra Børnetelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.