jeg er blevet voldtager hjælp mig…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kæreste Du.

Hvor er jeg glad for, at du har fundet mod til at skrive til BørneTelefonen. Du har været udsat for noget meget alvorligt. Derfor er det så godt, at du skriver og beder om hjælp.

Jeg kan forstå på dit brev, at du ikke har fortalt det til nogen? Det må være rigtig svært at gå alene med sådan en oplevelse. Det skal du ikke. En voldtægt giver ikke kun mærker på kroppen, men også på sjælen. Mærkerne på kroppen forsvinder med tiden. Men mærkerne på sjælen kan gøre dig rigtig ked af det og bange i lang tid. Derfor skal du have hjælp.

Jeg ved fra andre piger, der har prøvet det samme, at de skammer sig. Og jeg fornemmer, at du også har det sådan, når du skriver, at det er pinligt. Men du har intet at skamme dig over. Du har ikke gjort noget galt! Slet ikke. Det er manden, der voldtog dig, der har gjort noget meget, meget ulovligt.

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at fortælle om noget så voldsomt. Måske har du lyst til, bare at lade som om, det aldrig er sket? Desværre er det sket. Og derfor er det bedste altså at tale med nogen om det. For når man taler om det – så fylder det også mindre for en.

Det er derfor vigtigt, at du får fortalt en voksen, hvad der er sket. Hvilken voksen tænker du, det vil være nemmeste for dig at gå til? Din mor eller far? Din lærer? En venindes mor? Eller din mormor?
Det kan være, at du synes, det er svært at sige, hvad der er sket. Så vis den voksne dit brev hertil. Så ved den voksne, at du skal have hjælp.

Vi vil også meget gerne hjælpe dig her på BørneTelefonen. Ring endelig på 116111, så sidder der en sød rådgiver klar for at tale med dig.  Hvis du ikke har lyst til at fortælle, hvad der er sket, kan du bare fortælle rådgiveren, hvad dit brevs id-nummer er. Så kan rådgiveren finde breve og læse, hvad du har brug for hjælp til.

Jeg håber meget på, at du vil række ud efter noget mere hjælp. Det fortjener du!

De kærligste hilsner og store knus fra

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.