Brev
jeg er bange og har stemmer i hovedet
hej
jeg har små stemmer i hovedet som skriger eller råber af mig. fortæller mig at jeg ikke må sige dit og og gøre dat.
jeg føler mig bange hele tiden, og min mor har fundet mig flere gange under min seng. rystende, skælvende og bange.
selvom jeg er teenager, sover jeg med min bamse, for ellers kan jeg ikke sove.
jeg ved ikke om det har noget af gøre med noget. selvom jeg selvskader, har selvmordstanker, lige mistet min kæreste, er alene og ikke kan li at bo hjemme.
du må meget gerne svare, da jeg er utroligt bange…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit ærlige brev. Jeg er lettet over, at du har lyst til at skrive om, hvordan du har det for tiden. Jeg kan godt forstå, at du er bange. Når jeg læser dit brev, er min første tanke, at det må være hårdt for dig at skulle forholde dig til stemmer, der skriger og råber af dig. Derfor er det rigtig godt, at du tør bede om hjælp. For sådan skal du ikke blive ved med at have det. Det kan ændres.
Jeg ved ikke, om stemmerne er blevet bedre eller værre, siden du skrev dit brev? Du skriver, at stemmerne fortæller dig, at du ikke må sige dit og gøre dat. Hvad kan det for eksempel være, som du ikke må sige højt? Jeg ved ikke, hvor lang tid, du har haft en oplevelse af stemmer dit hoved?
Jeg bliver bekymret for dig, når du fortæller mig, at du nogle dage skader sig selv, og at du har selvmordstanker. Jeg ved ikke, hvor tit dine tanker handler om selvmord, men jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du får talt med en voksen, om det. Jeg kan forstå, at din mor har fundet dig, når du har været bange. Hvad har hun mon sagt til dig i den situation? Har du kunne fortælle hende, hvad du går og tænker på, fx i forhold til de små stemmer?
Jeg ved ikke, hvordan du har det med din mor, om du allerede taler med hende om hvordan du har det? Du skriver, at du ikke kan lide at bo hjemme. Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om, hvordan du har det derhjemme. Er det nogle bestemte ting, der gør, at du ikke er glad for at bo hjemme? Jeg tænker, at en snak med en rådgiver på BørneTelefonen, ville være en god hjælp for dig. Vi taler med flere unge, der har det svært der hjemme, som er bange eller som tænker svære tanker - så mon du har mod på at ringe ind til os?
Som sagt tror jeg, det er vigtigt, at du får støtte til at snakke om, hvordan du har det lige nu. Du kan bruge din mor, hvis du har mod på det. Du kan også ringe til os. Så kan du sammen med en rådgiver snakke mere om det, som gør dig bange. Måske også hvordan du kan starte en snak med din mor eller en anden voksen, som du føler dig tryg ved.
Jeg kunne godt tænke mig at spørge dig noget mere ind til de små stemmer, som du oplever. Jeg ved ikke, om det er stemmerne, der gør dig bange? Jeg tror, mange mennesker nogle dage går rundt med indre stemmer, som fortæller os, hvad vi må, og hvad vi ikke må. Måske er det en form for indre politimand, der holder styr på, at vi opfører os ordentlig. Jeg ved ikke, om det er sådan, du har det med stemmer? Nogle gange er det godt med den indre politimand eller stemmerne, fordi de kan hjælpe os med at tænke på andre og ikke bare gøre, hvad der passer os. Men andre gange bliver tankerne måske for strenge og kontrollerende. Du skriver, at du er bange. Det fortæller mig, at stemmerne måske styrer for meget hos dig, og det er vigtigt, at du får hjælp til at ændre på det.
Du skriver, at det måske kan hænge sammen med, at du lige har mistet din kæreste. Det lyder for mig som en god grund. Jeg ved ikke, hvad der er sket mellem dig og din kæreste, men det fortæller mig, at du er i en periode lige nu, hvor du måske er ekstra sårbar. Jeg taler med flere unge, som oplever en ensomhed og et tab, når de mister en kæreste. Man har måske været vant til at dele en masse ting, oplevelser og dage sammen, og det skal man nu ikke mere. Det kan skabe et stort tomrum. Jeg skriver ikke det her, for at gøre dig mere ked af det. Jeg skriver det, fordi det måske kan forklare, hvorfor du føler dig alene lige nu. Hvad tænker du, om det jeg skriver her?
I den forbindelse tænker jeg på, om du mon har talt med nogen om, hvad der skete mellem dig og din kæreste? Jeg tænker fx på en veninde, din mor eller en anden person, du har det godt med? Måske har du lyst til at bruge børnetelefonen til også at tale med os om, hvordan du har det med dit og din kærestes brud? Jeg håber, du har mod på at ringe eller chatte med os. Jeg tror, at den bedste medicin mod følelsen af at være alene og følelsen af at være bange er, at sige det højt til nogen. Til en person eller flere, der vil lytte til dig. Derfor er det sejt og modigt, at du har skrevet ind til os. Nu håber jeg, at du også har modet til at ringe.
De bedste hilsener
BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.