Brev
Jeg er bange og har en masse tanker i mit hovede!:(
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, jeg har en masse tanker i mit hovede hele tiden. Fx. At jeg er bange når jeg går i seng og venter på at falde i søvn, er jeg rigtig bange for at min far vil slå min mor og mig ihjel.. Nogle gange begynder jeg at græde over det, fordi jeg er så bange. …
Om dagen er der ingen tanker om min far, kun om aftenen når jeg ligger vågen i min seng Jeg kan heller ikke lige mørke og hvis der kommer nogle i mod mig. Og jeg kan heller ikke li at sove ude ved nogle, slet heller ikke min onkel og tante fx. Og det synes jeg er helt vildt irriterende, for jeg vil gerne sove hos andre og hygge mig, men kan bare ikke sove hos nogle…
Da jeg var på sommerferie sammen med mine forældre og min kusine, sov jeg i telt sammen med min kusine, men jeg det tog så lang tid at falde i søvn, og jeg stod på nogle timer efter, for jeg kunne bare ikke li at sove i telt og var altid bange for at der ville komme nogle ind i teltet og voldtage mig :'( Men min mor sagde at jeg skulle sove derude, fordi at min kusine ikke ville ha jeg sov der ude…… Jeg er bare bange hver dag, og tænker alt muligt…
Jeg er bange for at dø, bange for at slå mig, bange for at få kræft osv. Jeg græder tit uden grund, og vil helst bare sove og se tv. Jeg kan heller ikke finde ud af noget i skolen, og når jeg siger til min lærer at jeg ikke kan finde ud af engelsk (det har jeg virkelig svært ved og har ikke kunnet finde ud af det siden 3. Klasse og nu skal jeg begynde på mit sidste år på hg), sagde han at “jamen du har to år til at lære det i” og det føler jeg ikke rigtigt jeg kan bruge til noget.
Jeg er også blevet mobbet meget, både af en elev, men værst af alt af en lærer…. Hun har gjort Sådan at jeg ikke kan finde ud af dansk, som jeg altid har fået høje karakterer i og nu får jeg 02-4 og det er i alle fag….. Ved det er indviklet men er lige kommet hjem fra ferie og nu blev det lige for meget :'(
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år.
Det godt, at du skriver, for det lyder som om, du har det rigtig svært, og at du skal have noget hjælp til at få det bedre.
Du skriver selv, at nu hvor du kom hjem fra ferie, kunne du mærke, at presset blev for stort. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det måske er det pres, der gør, at tankerne myldrer gennem dit hoved, og at du føler dig bange..? Man har faktisk et udtryk for det, der hedder tankemylder.
At det netop er om natten, du oplever det værst er meget almindeligt, men vældig generende, når man har mest lyst til at sove og komme væk fra presset.
På trods af dine vanskeligheder på hg holder du fast i uddannelsen. Det tror jeg er godt. Men jeg tænker, at du har brug for, at blive støttet lidt. Har du overvejet at tale med studievejlederen om din situation? Det er jo studievejlederens opgave at hjælpe elever, der har det svært, igennem uddannelsen. Dine oplevelser med din dansklærer er slet ikke i orden. Alene dit fald i karakterer tyder jo på, at der er noget galt. Det er noget, du også kan snakke med studievejlederen om.
Jeg tænker også, at du måske skulle snakke med din læge om, hvordan du har det. Han/hun vil kunne vurdere, om du evt. skal have noget mere hjælp til at få det bedre.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.