Brev
Jeg er bange hele tiden
Hej BB.
Jeg er en pige på 12 år som der hele tiden er bange. Om natten sover jeg i mine forældres soveværelse, da jeg er bange for at sove alene, og hvis jeg så ligger i min egen seng på mit eget værelse og lukker øjnene, kommer der nogle uhyggelige billeder op, f.eks som en mand der bliver hængt, døden og bare i det hele taget ughyggelige billeder op.
Jeg kan kun være steder hvor jeg er tryg, ellers flipper jeg helt ud, det betyder f.eks at jeg ikke kan være alene hjemme, da jeg er bange for at der er nogle hjemme i mit hus. Jeg er mørkerad, og kan ikke klare når der er mørkt. Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre, kan I hjælpe mig?
Kh anonyme mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige Det lyder som om, at du bruger mange kræfter på at være bange og på at forsøge at beskytte dig selv imod at blive mere bange. Når jeg læser dit brev, så dukker der to vinkler op for mig. Den ene vinkel drejer sig om helt almindelige problemer for en pige på 12 år. Den anden vinkel drejer sig om en pige, der trænger til at få talt med nogen der virkelig ved noget om, hvad det vil sige sig at være bange på den måde, som du er det. Måske hænger de to vinkler faktisk sammen, så du rent faktisk ”bare” er en helt almindelig pige med helt almindelige problemer, som bare er begyndt at fylde for meget – er det dig? Der er ikke noget mærkeligt eller forkert i at spekulere og være bange, men hvis der faktisk ikke er noget at være bange for, så bruger du en masse energi på det, som betyder, at du ikke har energi til de positive og sjove ting, som ellers kunne fylde dit liv. Der er også voksne mennesker, der har det, som du har det. Men så er det ofte fordi, de aldrig har valgt at gøre noget ved det – du har valgt at gøre noget ved at skrive herind, sådan! Jeg forestiller mig, at dine forældre ved, at du ikke altid er tryg, så du er nødt til at sove hos dem. Men jeg spekulerer på, om dine forældre virkelig ved, hvordan du har det? Ved de, HVOR bange du er? Hvis de ikke er klar over det, så vil jeg foreslå dig, at du fortæller dem det. Måske vil man egentlig helst være stærk og cool, når man er 12 år, så derfor prøver man måske at gemme sådan noget som det at være bange, lidt væk. Men, hvis dine forældre ikke ved hvordan du har det, så kan de heller ikke hjælpe dig med at blive fri for at være bange. På din skole er der tilknyttet en skolepsykolog. Det er en man kan snakke med om ting, som kan være svære at snakke med andre om. Han/hun er der ene og alene for at hjælpe, hvis der er noget der svært. Det kunne måske være en ide, at du fortalte din lærer om dine problemer, og spurgte om han/hun kan hjælpe dig med at komme til at tale med denne skolepsykolog – var det en vej, du kunne gå? En anden mulighed du kan benytte, er at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at skrive på chatten - http://www.bornetelefonen.dk/ Her sidder der voksne mennesker, som kun er der for at snakke med unge og børn, der bøvler lidt med livet. Indtil du kommer rigtig godt i gang med at få løst dine problemer, så vil det måske kunne lette det hele lidt for dig, hvis du laver nogle åndedrætsøvelser, når du bliver bange – træk vejret dybt ned i maven, ned til under navlen, og pust så ud lige så langsomt, som hvis du skulle bruge din luft på at tale. Bliv ved med dette indtil du kan mærke, at du falder lidt mere til ro. Derudover er det en kanon ide at dyrke så meget motion som muligt. Så forbrænder kroppen nemlig adrenalin (som man har alt for meget af, hvis man ofte er bange) og erstatter det med gode sunde tanker. Det er fedt, at du er så stærk, så du tør skrive herind. Jeg håber du bliver ved med at kæmpe, så du kan blive tryg og have det rart. Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.