jeg er bange hele tiden

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige,

Vi vil meget gerne læse dit brev og du forklarer så fint, hvordan du har det.

Du skriver, at din mor er den eneste, der ved hvordan du har det og jeg synes det er så godt, at du kan snakke med din mor om det. Det lyder som om, at hun støtter dig og jeg håber, at du har fortalt hende om alle disse tanker, så hun kan hjælpe dig mest muligt.

Når jeg læser dit brev, lægger jeg mærke til at den følelse af angst, som du beskriver komme i forbindelse med din skolegang. Jeg kan ikke vurdere om du har angst, men måske det kunne være en ide, at du og din mor tog til lægen og snakkede med ham/hende om hvordan du går og har det?

Når nu det primært er i forbindelse med skolen, at du har det så svært synes jeg også, at det kan være en god ide at i sammen snakker med din lærer om det. Det er vigtigt, at din lærer ved hvor meget det presser dig, at de vil have dig til at snakke foran klassen. Hvis de ved, hvor svært det er for dig er jeg sikker på, at de vil forsøge at hjælpe dig. Samtidig er det jo nødvendigt, at man er deltagende i den mundtlige del af undervisningen, men det skal jo foregår på en måde, som også er god for dig.

Jeg tænker, at dine lærere i det hele taget kan være en god støtte for dig i skolen, hvor du oplever den ubehag du beskriver. Jeg ved også, at der er rigtig mange børn som har det ligesom dig, og jeg tænker, at der nok også er andre i din klasse som ikke er helt trygge ved at sige noget højt eller stå og fremlægge. Så måske vil det også være rart for andre i klassen, at der kommer en god snak i klassen om de ting og hvad I sammen kan gøre for at der bliver rart at være i klassen. Det er nemlig på jeres alders og klassetrin, der sker rigtig mange ting og især usikkerhed omkring hvad andre mener og tænker er et problem for de fleste. I en klasse hvor lærerne hjælper jer med at være trygge og gode kammerater er der rart at være for alle. Måske dine forældre og de andres forældre kan mødes med lærerne og snakke om hvordan de som voksne kan hjælpe jer bedst muligt?

Du skriver, at du har én god veninde. Går du mon i klasse med hende? Hvis du gør, kan du måske også bruge hendes støtte i løbet af skoledagen. Hvad tænker du om det?

Jeg ved ikke om det er den rigtige løsning at flytte skole. Jeg kan være lidt bekymret for, at du vil have det på samme måde på en ny skole. Men jeg ved det jo ikke. Jeg tror dog, at hvis din lærer, du og din mor i fællesskab kan finde på nogle gode trygge løsninger for dig i din nuværende klasse vil det være en stor sejr for dig og et godt forsøg på, at få det bedre i din klasse. Ellers kan man også få lov at komme på besøg en anden skoleklasse, hvis det er det  I beslutter derhjemme?

Jeg håber, at du kan bruge rådene og at du kan få din mor til at hjælpe dig med at snakke med både din lærer og læge. Jeg vil minde dig om, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111, og snakke med en rådgiver. Der sidder folk klar fra 11 - 23 hver dag.

Held og lykke.
Mvh
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.